Waarom "pakt" mijn verf niet?

Ik ben het hout binnenshuis aan het schilderen. Het hout is al geschilderd, ik wil er een andere kleur op hebben.

Normaal ruw ik met schuurpapier het bestaande schilderwerk licht op. Daarna schilder ik er overheen. Het opruwen zorgt ervoor dat de nieuwe verflaag goed hecht.

In dit geval werkte dat niet goed. Ik heb het bestaande schilderwerk opgeruwd, zelfs zover dat hier en daar de onderliggende verflaag zichtbaar werd (dat is dus de verflaag onder de zichtbare buitenste laag waar ik overheen wil schilderen). Dan denk ik: als ik de buitenste verflaag zo ver heb opgeruwd dat de onderliggende laag hier en daar zichtbaar wordt, dan heb ik voldoende geschuurd.

Maar helaas... toen ik ging schilderen, pakte de verf nauwelijks. De hechting was echt minimaal.

Mijn vraag is nu: had ik op een andere manier moeten schuren, of ligt dit eerder aan de soort verf die de vorige keer was aangebracht, en had ik die dus volledig moeten wegschuren?

Cryofiel
een jaar geleden
2K
TurfGraver
een jaar geleden
Eerst wel goed schoon gemaakt of vet en vuil er nu lekker ingeschuurd?
Utrecht
een jaar geleden
Was je vorige verflaag op waterbasis en deze op terpentinebasis? Dat werkt niet.
https://www.verfwinkel.nl/blog/terpentinebasis-over-waterbasis/
Cryofiel
een jaar geleden
@TurfGraver, eerst gereinigd.

@Utrecht, de vorige verflaag weet ik niet. De huidige is op waterbasis.

Het is niet het "dekken", maar het "kleven" dat het probleem is. De nieuwe verf lijkt te worden afgestoten door de oude verflaag. Ook na twee dagen drogen veeg je de nieuwe verflaag er makkelijk af.

Antwoorden (2)

Dit kan verschillende oorzaken hebben. De kwaliteit van de verf is niet goed genoeg is waarschijnlijk de meest voorkomende.
De verf kan ook te dun zijn voor een directe dekking.
De ondergrond is de basis en misschien wel het belangrijkste van de schildersklus. Professionele verf is natuurlijk belangrijk maar een verfvrije ondergrond is minstens zo belangrijk. Ontvetten kan nooit goed genoeg
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
Je geeft antwoord op de vraag 'waarom dekt de verf niet goed'. Dat is een andere vraag dan 'waarom pakt de verf niet'.
Hoewel een deel van het antwoord gelijk is voor beide vragen (goed ontvetten) is zeker het eerste deel van je antwoord niet juist in dit geval.
Alleen schuren is niet genoeg. Altijd eerst goed schoonmaken en - zeker binnenshuis - goed ontvetten. Daarna pas licht opschuren. Als de onderliggende laag verf nog goed is en je wil gewoon een andere kleur, heel licht schuren. Grover schuren is alleen nodig als de onderliggende laag niet mooi vlak is of beschadigingen heeft.

De ene verf is gevoeliger voor een niet-schone ondergrond dan de andere verf. Soms ontstaat er een mooie gladde verflaag over de vettige/vieze ondergrond heen. Dat ziet er dan prima uit, maar als je dat later gaat opschuren wordt het vuil van onder de verf door die geschuurde verflaag gemengd. Je moet dan alsnog een keer heel goed ontvetten voordat je kunt gaan schilderen, zeker als je nu een verf gebruikt die wel gevoelig is voor vuil of vettigheid.

De meeste verven op waterbasis (acryl) kunnen gebruikt worden over andere verflagen op waterbasis of terpentinebasis (alkyd). Er wordt wel gezegd dan alkydverf niet over acrylverf heen kan, maar dat ligt aan de soort en kwaliteit van de alkydverf. De meeste moderne alkydverven pakken prima op een laag van acrylverf, mits goed schoongemaakt. Om binnenshuis te schilderen is het aan te raden om acrylverf te gebruiken.

Let ook op als je voor het schilderen nog een randje dicht gaat kitten. Acrylaatkit is goed overschilderbaar, maar moet je (nadat het goed is uitgehard) ook ontvetten voor je gaat schilderen. Kit op siliconenbasis is over het algemeen niet overschilderbaar. Smeer je ook maar een klein beetje van die siliconen over je hout en schuur je dat daarna uit, dan zal de verf op een flink deel van je houtwerk niet goed pakken. Siliconenkit is gemaakt om water te weren en zal dat dus ook doen met verf op waterbasis.
.
Ik neem aan dat je verf zelf wel in orde is? Verf is over het algemeen prima houdbaar, mits de pot goed is afgesloten. Echter, vorst is erg slecht voor verf. Als je pot verf 's winters in een schuur heeft gestaan waar die bevroren kan zijn geweest, dan is de werking (met name de kleefkracht) nu wellicht sterk verminderd.
Toegevoegd op 12 oktober 2022 11:20: tekst
Inekez1
een jaar geleden