Hoe lang moet een vers gestucte muur drogen voordat ik hem mag schilderen?

Thuis is een binnenmuur gestuct. De stuclaag is 1 tot 2 mm dik.

Hoe lang moet ik het stucwerk laten drogen voordat ik deze muur een kleurtje mag geven?

Cryofiel
een jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

https://www.stuc-concurrent.nl/stucwerk-drogen/
Droogtijd is ca 1mm per dag. Dus ik zou het zeker 2 dagen laten drogen.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Dan is he nog niet droog genoeg om te schilderen dat duur echt nog een paar weken.
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel ervaring en eigen kennis Kijk ook even bij berkel50 heeft zeer goede link
Thecis
een jaar geleden
De link geeft 1 mm per dag aan.
Maar ik snap het punt van ronron1212 wel. Het is beter om het langer te laten drogen. Wanneer het wit wordt, is het van binnen nog niet geheel droog. Ik zou hier zeker iets langer voor hanteren (vandaar dat ik ook zeker zei). Maar die 1mm per dag is een minimum. Kennelijk verschillen experts hier ook over van mening. Mijn advies hier in is dat je beter wat langer kan wachten dan tekort.
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel je hoeft niet overal een link voor te hebben eigen ervaring en kennis zijn vaak ook erg goed. Maar ga gerust schilderen na 2 dagen dan zie je het wel.
Thecis
een jaar geleden
@ronron1212
Klopt helemaal. Echter in dit geval ben niet ik die het zegt, maar een professional. En zoals ik ook al zei, je kan beter te lang dan te kort wachten.
ronron1212
een jaar geleden
@Thecis dank
Gemiddeld moet je per millimeter pleisterwerk, twee dagen reserveren om het te laten drogen. Gemiddeld zal het stucwerk ongeveer 6 tot 14 dagen moeten drogen
Toegevoegd op 16 september 2022 13:09: bron
een jaar geleden