Hoe kan ik een vaste stift in de deurkruk vervangen?

De stift van mijn deurkruk (binnendeur) is gebroken.
Ik kan hem er netjes uithalen maar het vreemde is dat aan de ene zijde inderdaad een pin zit zodat ik de kruk van de stift kan halen, maar aan de andere zijde zit de stift vast in de kruk (geen gaatje of pinnetje). Het is een oude kruk (jaren 60?) en ik had ze toch graag opnieuw gebruikt. Zou ik de stift kunnen uitboren? En bestaan er vervangstiften voor zo'n type kruk? De vervangstiften die ik vond, gaan er steeds vanuit dat beide krukken voorzien zijn van een gaatje met pin.
Bedankt.
Ik ben nieuw en benieuwd of iemand me kan helpen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het kan, wanneer u de juiste materialen en een hoop geduld heeft. Ik had het gezien na een aantal pogingen te hebben gedaan. Uiteindelijk een nieuw setje gekocht.
Wanneer u hebt uitgeboord zult u, of de stift aan één kant vast moeten lassen, of een gaatje in de kruk moeten maken en er een pin in doen, zodat de stift niet mee draait.
Een volgend probleem was dat de body van de kruk te dun werd (rond gat, vierkante stift) en, nadat ik de boel bevestigd had, scheurde de kruk de eerste week al
Toegevoegd op 29 januari 2022 15:15: tekst
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dag Dick,
Super van je met het snelle antwoord.
Ik heb wel wat het gevoel dat de stift en kruk in mijn geval niet uit één stuk zijn. Wat bij jou wel het geval was vermoed ik? Ik hoop dus de stift als het ware hol te kunnen boren en dan de resterende hoeken los te wrikken. De stift is misschien enkel geklemd/gelijmd/... in de kruk.
Maar nu weet ik alvast dat er geen 1,2,3 oplossing is. En hoe gaat het al weer: een gewaarschuwd man ... ;-)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Toch even een update.
Het is me gelukt (met een portie) geluk om de stift centraal uit te boren. De hoeken kwamen dan met wat wrikken los.
Er bleef nog genoeg over van het vierkant van het gat om de nieuwe stift te houden.
Erg bedankt voor de tips.
Dick
2 jaar geleden
Beste BDesco,
Fijn dat het u gelukt is.

Andere antwoorden (1)

Zoek iemand die kan lassen en laat de gebroken stift aan elkaar lassen en weer netjes rechthoekig slijpen. Dan kun je gewoon dezelfde kruk met stift weer gebruiken. Alternatief is toch dat je een nieuwe krukset moet kopen, eventueel omwisselen met een andere set in huis die nog goed is maar op een minder opvallende plek zit.

De vaste stift uit de oude deurkruk slopen en daar weer een nieuwe stift in monteren is meer werk dan de gebroken stift lassen.

Als je een goede klantrelatie hebt met je autogarage, zou je daar kunnen vragen of ze het voor je kunnen doen. Lokale smederijen waar je met je laswerk kunt aankloppen zijn er niet veel meer tegenwoordig, maar bij elke autogarage worden regelmatig onderdelen gelast.
Inekez1
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hoi Inekez.
Echt heel waardevolle en concrete tips.
Superbedankt!
(jammer dat ik blijkbaar nog te nieuw ben om een duimpje te geven)