Is de lichtsterkte in watt nog belangrijk voor wat er in het armatuur mag?

Beetje onduidelijke vraag, maar ik heb een discussie met mijn familie.

Mijn plafondlamp heeft een maximum van 40 Watt. Echter heb ik nu 2 led lampen van 60 Watt die ik erin wil steken. Let op, LED. Deze zijn dus eigenlijk per stuk 6,5 Watt. Deze mogen er dan toch in?

2 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De waarschuwing geldt voor gloeilampen van 40 watt. De energie die een gloeilamp verbruikt wordt omgezet in een klein gedeelte licht en een groot deel warmte.
De plafondlamp kan een bepaalde hoeveelheid warmte aan. Deze is ongeveer de warmte die een gloeilamp van 40 watt produceert. Een grotere gloeilamp produceert te veel warmte.

Een led-lamp verbruikt minder energie (6,5 watt) en wordt daarom veel minder warm.
Dus kun je de ledlampen veilig in jouw plafondlamp gebruiken.

(De ledlampen geven wel veel meer licht. Of het uitgestraalde licht nog ‘gezellig’ is, is de vraag)