Kan stof aan de uiteinden van je stekker kortsluiting veroorzaken als je de stekker in de muur stopt?

Als ik een stekker in een muur steek ga ik altijd even met mijn vingers over ''de ijzertjes'' voor dat ik hem erin doe omdat ik bang ben dat er iets gaat knetteren ofzo, of kan dat niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Nee, dit is echt onmogelijk. Kortsluiting krijg je als je de fase en de nul met elkaar verbindt. Stel de pinnen van je stekker zitten zo vol met stof dat de stof van de ene naar de andere pin gaat, dan zal die stof toch echt moeten wijken wanneer je de stekker in het stopcontact steekt. Tussen de twee gaten in het stopcontact zit immers geen lege ruimte. Bovendien zijn de klemmen in ieder goed stopcontact zo stevig, dat de stof die aan je stekker zou zitten gewoon eraf schuift. Dus je hoeft niet bang te zijn hiervoor. Overigens als er echt veel stof aan zit is het geen slechte gewoonte om de stof er even van af te vegen, want anders stop je heel je stopcontact vol met stof, daar wordt het in ieder geval nooit beter op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik denk niet dat er kortsluiting kan komen en als dat wel het geval is, is er nog niks aan de hand, toch?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor... En het stof zou bovendien nat moeten zijn om te kunnen geleiden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sterker nog, zuiver water geleidt uiterst slecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar de vraagsteller had angstzweet. Geleidt dat wel of niet?
dat kan inderdaad. Je kunt ook beter de binnenkant van de gaatjes van het stopcontact even stofvrij maken met bijvoorbeeld een paperclip.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heej, doe es normaal joh ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
grapje schatje, moet je niet doen. De wijsheid van grootmoeders zal er iets mee te maken hebben dat katoen geleidt en dat stof daarom kortsluiting kan veroorzaken. Het metaal geleidt echter veel beter, daarom zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Harde grappen maak jij zeg.
Maar ehh... doe eens voor?
Nee, maar als een apparaat wat veel stroom trekt b.v. een stofzuiger aan staat op het moment dat je de stekker inplugt kan je wel een vonk zien, maar dat is normaal en heeft niets met stof te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, De energie kan best door de stof heengaan. Ook al geleid het niet de te kleine weerstand van het stof zal het niet tegenhouden. Kortsluiting krijg je wanneer er energie direct naar de 0 gaat. via het stof gaat het nog steeds door het apparaat en dan pas naar de 0.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Normaal huisstof kan zomaar geen kortsluiting veroorzaken.
Stof zou wel kunnen zorgen voor een slecht contact van de stekker in de wandcontactdoos, hierbij komt warmte vrij en kan uiteindelijk de stekker en wandcontactdoos laten verbranden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het juiste antwoord!
Stof geleidt geen stroom. Wel eens een oude tv, computer, e.d. van binnen gezien? Die zit zo vol met stof, als dat zou geleiden werkte het apparaat zeer snel niet meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kortsluiting zou niet ontstaan door het stof.

Ik denk dat jij het doet omdat je gehoord hebt dat stof bij stekkers kan leiden tot brand. En dit is wel zo. Als je namelijk een erg stoffig stopcontact hebt en je krijgt kortsluiting vliegt de stof in de brand [heeeel soms] en dit kan dan weer andere onderdelen laten branden in het stopcontact. Maar de kleine hoeveelheid stof op een stekker, of in een muur contact zullen niet snel tot brand leiden. Wel is het verstandig om verlengsnoeren op de grond af en toe met de stofzuiger stofvrij te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je krijgt kortsluiting als de plus met de min verbonden wordt zonder dat er een lamp of elec. aparaat aangesloten is. Dus stof alleen is niet voldoende. Maar beter is een schone stekker te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het knetteren/vonken hoeft nog geen kortsluiting te betekenen.
Kortsluiting gebeurt als beide polen (+ en -) direct met elkaar verbonden worden en er zodoende een te grote stroom gaat lopen.
Het is met een normale stekker en wandcontactdoos (wcd), ook met een beetje stof, onwaarschijnlijk dat er stroom gaat lopen van de ene naar de andere pool.

Het knetteren/vonken is het overslaan van stroom over zeer korte afstand (kan ook door de lucht) tussen wcd en stekker.