Wat heeft een hogere isolatie waarde. Glaswol of polystyreen 'piepschuim' platen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (5)

Steen- of glaswol heeft een hogere isolatie waarde en is makkelijker te vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de site van Duurzaam thuis staat een overzicht met de voor- en nadelen van beide isolatiematerialen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je isolatiemateriaal koopt staat op de verpakking een R-waarde, hoe hoger de waarde hoe beter het isoleert.
Maar let ook op; Vochtgedrag, sterkte en stijfheid, vormvastheid, de chemische weerstand en het brandgedrag van het materiaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Polystyreen heeft een iets hogere isolatiewaarde en behoudt deze waarde ook beter indien het vochtig wordt. Bij glaswol gaat de isolatiewaarde dan hard achteruit (50% isolatie bij 5% vocht). Daarvoor ademt glaswol en is piepschuim luchtdicht, wat dus eerder voor schimmel kan zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glaswol en steenwol sluiten veel beter aan en er zit heel erg veel stilstaande lucht tussen zodat de isolatiewaarde veel hoger is dan piepschuim.
Het zeer grote nadeel is het schadelijke stof dat je in je longen kan krijgen en in je huid kan prikken.
Als ik er mee bezig ben, zet ik aan een kant het raam open en aan de andere kant een grote ventilator, die de binnenlucht naar buiten blaast door een ander raam, hierdoor trek ik aan de andere kant van de kamer schone buitenlucht naar binnen en natuurlijk een goed mondkapje gebruiken.