Hoe kan ik mijn schuur het beste (elektrisch) verwarmen?

Wij willen van de schuur een woonbare ruimte maken.
Er is elektriciteit aanwezig (groepen moeten nog worden uitgebreid) en wij willen graag de ruimte elektrisch verwarmen.
Het aanleggen van een gasleiding vinden wij geen goed idee omdat dit een hele grote klus gaat worden.

Elektrisch verwarmen zal naar verwachting aardig wat elektriciteit gaan kosten maar dit nemen wij dan maar voor lief.
Wat is dan de meest efficiënte manier om te verwarmen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.8K
Inekez1
4 jaar geleden
Wat bedoel je met een woonbare ruimte? Gaan er kleine kinderen op de vloer spelen? Overweeg dan (evt. als extra) een elektrische vloerverwarming.
Ga je er vooral stilzitten op een loungebank (gamen, films kijken etc), dan heb je het meest aan gerichte warmte op die plek. Dat het dan in de rest van de ruimte minder warm is, is minder erg.
Is het een lage ruimte? Houd er dan rekening mee dat warme lucht naar hoofd-hoogte stijgt en het al snel te warm aanvoelt terwijl het op voet- en beenhoogte nog lang niet warm is. Stralingswarmte (op lichaamshoogte) is dan veel fijner dan een verwarming die vooral de lucht verwarmt. Verder zou ik vooral investeren in isolatie. Geen enkele verwarming of kachel krijgt je ruimte behaaglijk warm als het tocht of als de warmte via muren, dak, vloer en ramen weer verdwijnt.

Het beste antwoord

Plaats een split unit airco die zijn veel zuiniger met verwarmen.
Ook zuiniger dan andere elektrische warmtebronnen,
En je gelooft het niet, maar ook zuiniger dan een cv ketel op aardgas.
( een split airco is een lucht/lucht warmtepomp )

Ik zelf verwarm mijn woonkamer al 7 jaar met een split unit airco.
LG airco Prestige Inverter V - H12MW ( model uit 2012 )
Energie label A+++ ( dus met een COP waarde van 5 )
Laagste: Als die 300 watt verbruikt geeft die 1500 watt warmte
Normaal: Als die 800 watt verbruikt geeft die 4000 watt warmte
Turbo: Als die 1500 watt verbruikt geeft die 6500 watt warmte
Ander voorbeeld:
Bij een normale elektrische kachel is
2000 watt verbruik ook 2000 watt warmte
( inderdaad niet zuinig )

Ik weet het zo zeker dat ik er ondertussen drie heb,
Woonkamer, slaapkamer, en hobbyruimte.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Wat kost het je per jaar dan om je huis te verwarmen wat betaal je per maand aan de energie leverancier. Dan kunnen we beter snappen wat de beparing dan is. @MasterSword
janjan
4 jaar geleden
MasterSword, ik denk dat je gelijk hebt qua stroomkosten je hebt het zelf gedaan en bent ervaringsdeskundig. Echter robje17a heeft geen zin in een grote klus (=veel geld uitgeven) met leidingen leggen zodat een elektrisch kacheltje(cop1) bedoeld wordt.
Wat is jouw gewaardeerde mening wat dan het beste is?
MasterSword
4 jaar geleden
Licht aan de COP waarde van de Airco.
Neem je een standaard goedkope split unit airco, bespaar je tussen de 20% tot 30%
Neem je een goed merk en dure split unit airco, bespaar je tussen de 40% tot 50%
( vergeleken met een cv ketel op aardgas onderwaarde ) Gewoon kijken wat het energie label is,
van de split unit airco's want ze hebben er 2 tot 4 SEER koelen_
SCOP verwarmen in warm klimaat_
SCOP verwarmen in gemiddeld klimaat_
SCOP verwarmen in koud klimaat_
( NL = Gemiddeld ) Maar als janjan gelijk heeft en jij wilt niks teveel uitgeven, en op langere termijn wilt besparen. De airco in mijn woonkamer kost los 1800 euro en dan komt er nog montage kosten bij en dat is nu ook wel boven de 400 euro ( licht aan de situatie ) LET OP: Geld besparen kost in het begin veel geld.
Maar ik heb nu in 7 jaar 3500 euro bespaard en ik heb niet eens zonnepanelen.
https://youtu.be/U2uix5PFih4 Maar ronron1212 zeg is hoeveel je verbruikt gemiddeld per jaar gas en stroom
( kan ik even rekenen )
ronron1212
4 jaar geleden
@MasterSword wat gebruik je nu aan gas en electra per maand want wat jij bespaard zegt niets.
ronron1212
4 jaar geleden
@MasterSword
voor een huis van 685 m3 gebruik ik 1200 euro per jaar
ronron1212
4 jaar geleden
Dat stroom en gas dus
MasterSword
4 jaar geleden
@MasterSword
voor een huis van 685 m3
gebruik ik 1200 euro per jaar.
( 685m3 x €0,75 = €513,75 aardgas )
( €686,25 : €0,22 = 3119 kWh stroom )
€1200 is zeker gas en stroom samen
jij moet ook maar iets aan de stroom doen, je hebt zeker veel halogeen lampen in huis. 685m3 x 8,79 kW onderwaarde aardgas
= 6021,15 kW warmte nodig voor je huis 6021,15 kW : cop waarde van 5 =
1204,23 kWh nodig = €264,93 6021,15 kW : cop waarde van 4 =
1505,28 kWh nodig = €331,16 6021,15 kW : cop waarde van 3 =
2007,05 kWh nodig = €441,55 ik heb 3 verschillende cop waardes voor
6021,15 kW warmte totaal. dus je weet het.
ronron1212
4 jaar geleden
@MasterSword
voor een huis van 685 kub groot
Gebruik ik alles bij elkaar 1200 euro gas en licht bij elkaar
Maar wat gebruik jij
ronron1212
4 jaar geleden
Daarnaast klopt er veel niet in je berekening ik gebruik slechts 2000 kWh stroom
De bedragen die je aangeeft kloppen ook niet
ronron1212
4 jaar geleden
Mijn bedrag zijn inclusief transportkosten en alles wat het energiebedrijf aan mijn berekend
ronron1212
4 jaar geleden
Gewoon het bedrag wat je jaarlijks betaald en niet de cop waardes dus hoeveel euro betaal je per jaar.
MasterSword
4 jaar geleden
@ronron1212 de informatie die jij geeft is ook niet volledig, dus ja ik moet gokken en dat kan grootste deel niet kloppen.
En naar vastrecht kijk ik niet, dat betaald iedereen (we kijken naar het verbruik) Maar als je mij wilt afkraken,
prima jou meening
ik weet wel beter. Ik betaal 775 euro per jaar door mijn airco's en mij buren 1600 euro
( tussen woning uit 1958 )
het was €975 als ik geen windmolen aandelen had. ( 200 euro eraf ) zoek het zelf maar uit, als het niet klopt.
( COP waarde, verdiep je daar maar is in )
ronron1212
4 jaar geleden
Veel geld voor drie kamers verwarmen en verlichten
ik heb er 6.
Dus wat is goedkoper ik denk dat dat een beetje licht aan de manier waarop je er naar kijkt
ronron1212
4 jaar geleden
Cop waarden of niet het gaat uit eindelijk om wat er uit je portemonee komt geld. Dat is iets wat iedereen begrijpt. Berekeningen met onderwaarde en cop zijn mooie berekeningen maar geven geen duidelijkheid in de kosten.
MasterSword
4 jaar geleden
@ronron1212 ik kan met 3 airco's
makkelijk heel mijn huis warm of koel houden,
ook kamers waar geen airco hangt.
https://youtu.be/3B4WH9u7CeI De airco's hebben totaal
2000 kWh stroom verbruikt
in 2019 (2000 x €0,22 = €440) verwarmen & koelen apart
1400 kWh voor verwarmen ☀️
( 1400 x €0,22 = €308 )
600 kWh voor verkoelen ❄️
( 600 x €0,22 = €132 ) Van alle 3 de airco's apart elke ruimte:
Woonkamer ( beneden )
700 kWh ☀️ €154
100 kWh ❄️ €22
Slaapkamer ( boven )
350 kWh ☀️ €77
250 kWh ❄️ €55
Hobby kamer ( boven )
350 kWh ☀️ €77
250 kWh ❄️ €55 koelen is meer voor boven omdat warmte naar boven gaat.
en verwarmen is weer anders om omdat kou naar beneden gaat.
( ik heb het, dus weet er meer over in praktijk ) Als je het zelf niet hebt, dan snap ik ook dat je het niet snapt.
( en ik ben niet de juiste persoon om jou dat uit te leggen. )
ronron1212
4 jaar geleden
Ik snap wat het kost en daar gaat het om. Niet om cop en onderwaarde maar geld. je betaald dus alles bij elkaar Ik betaal 775 euro per jaar
MasterSword
4 jaar geleden
@ronron1212 Als je al zo laag zit, waar hebben we het dan over.
Er zijn ook mensen die meer dan 10 m3 per dag kwijt zijn voor verwarmen, jij zit in een super geïsoleerd huis, of zet de kachel weinig aan. Ik wil kunnen koelen in de zomer,
omdat ik niet kan slapen in de hitte,
en ook graag heel het huis koel wil.
Ik kan voor 15 kWh 80m2 woning 20 graden houden als het buiten 40 graden is, en dan zijn er mobiele airco's die met 24 kwh per dag moeite met een kamer hebben omdat ze nieuwe warmte naar binnen trekken. En in een dag is mijn huis zo 30 graden met zon op het dak. ( split airco's zijn voor zomer en winter ) Er zijn ook mensen die voor €4.250 een Harrie Leenders houtkachel kopen.
( en dan zit er niet eens hout bij )
En daar kun jij en ik bijna 5 jaar de energie rekening mee betalen.
Goedkoop verwarmen gaat belangrijk worden als gas prijzen stijgen. en over 10 jaar zal er wel een verschil zijn.
en ik weet zeker dat ik niet veel duurder uit ben. (en daar moet je ook naar kijken)
ronron1212
4 jaar geleden
@MasterSword ja ik zit in een zeer goed geisoleerd huis daarom ben ik ook naar een niew koophuis gegaan de energie rekening in me oude huis was 2x zo hoog. Maar ik was erg benieuwd wat jou kosten zijn. Want als het gas er uit moet is dus jouw oplossing er dus een van inplaats van een warmtepomp vandaar dat ik door bleef vragen. bedankt
MasterSword
4 jaar geleden
De overheid geeft subsidie
op deze type warmtepompen:
lucht/water
grond/water
water/water
Maar die zijn echt super duur
(niet elke mens kan die kopen) Een airco is een lucht/lucht warmtepomp en krijg geen subsidie, maar zijn ook goedkoper ook zonder subsidie. Als buiten temperaturen
zeer laag worden hebben de
lucht/water warmtepompen
het al moeilijk
en wordt de zuinigheid snel minder. En er zijn lucht/lucht
warmtepompen ( Airco's )
die nog kunnen verwarmen
met buiten temperaturen van
-15 tot -35 (licht aan merk en model)
maar doen het beter dan lucht/water warmtepompen. Maar een goede isolatie is erg belangrijk dat lucht/water warmtepompen het ook lang kunnen volhouden. maar ook grond/water
en water/water warmtepompen
kunnen problemen met verwarmen krijgen
als er geen warmte terug de bron in gaat als er in de zomer niet gekoeld wordt.
( maar dat licht aan de situatie en locatie ) Als een warmtepomp niet werkt, dan denken mensen dat alle warmtepompen slecht zijn.
ronron1212
4 jaar geleden
@MasterSword ik zal die periode waarshijnlijk niet meer meemaken maar het zal voor mensen nog een hele toer worden om goede keuzes te maken met het verdwijnen van het aardgas.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beetje late reactie maar toch besloten om voor een split unit airco te gaan! Enige wat ik nog moet regelen is een nieuwe elektra kabel naar de schuur vanaf de meterkast. Omdat wij geen kruipruimte hebben moet ik even gaan bedenken hoe dit het beste kan... In ieder geval een goede tip!
MasterSword
4 jaar geleden
robje17a Ik ken genoeg mensen,
die geen aparte stroomgroep voor de airco hebben gemaakt.
( hebben gewoon een draad van buiten naar binnen in het stopcontact. ) En Ja wie het goed doet maakt een aparte groep.
( optie: plus een extra kWh meter voor toezicht van verbruik. ) Als de airco aan gaat trek die wel even wat WATT om genoeg druk op te bouwen.
Maar bij het warm houden is het verbruik zeer laag.
( Denk onder de 500 Watt ) ?
Maar dat licht ook aan het weer. 16 ampere kan maximaal 3.680‬ watt aan Dus probeer eerst met draad
en meet hoeveel watt het verbruikt maximaal is.
( aparte groep kan altijd nog ) Groetjes van MasterSword

Andere antwoorden (1)

Elke elektrische warmtebron heeft een rendement van 100% dus de efficiëntste zijn ze allemaal.
Voor een woonruimte is het van belang dat ze geen geluid maken dus een heater met een fan valt af.
Een oliegevulde radiator zal goed voldoen evenals een convectorkachel. Die lijken het meest op een CV.
Het is tegenwoordig zo dat elke energiemaatschappij 100% groene energie levert dus eventuele klimaatschaamte is overbodig.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Ze hebben groene stroom het is niet zo dat je per huis kunt bepalen wat je krijgt
janjan
4 jaar geleden
ronron, van dat groene was cynisch bedoeld...
ronron1212
4 jaar geleden
ok duidelijk
MasterSword
4 jaar geleden
Janjan mijn split unit airco
( met COP waarde van 5 )
Verplaats met 1 kWh stroom,
5 kW warmte.
Dus bij mij is het rendement 500% Dan klopt deze zin niet voor warmtepompen:
Elke elektrische warmtebron heeft een rendement van 100%
dus de efficiëntste zijn ze allemaal. ( dit noem je een cop waarde van 1 ) Ik heb airco's voor verwarming, mijn ouders, mijn vrienden.
en bij allemaal daalt het energie verbruik.
Ik verkoop geen airco's ik zoek naar de goedkoopste warmte.
( ik heb maar een uitkering en hou veel over. ) https://youtu.be/PKljTtdJU2I
ronron1212
4 jaar geleden
@MasterSword wat betaal je dan per maand aan de energie leverancier dan is het duidelijk wat je bespaart.
MasterSword
4 jaar geleden
Licht aan de COP waarde van de Airco.
Neem je een standaard goedkope split unit airco, bespaar je tussen de 20% tot 30%
Neem je een goed merk en dure split unit airco, bespaar je tussen de 40% tot 50%
( vergeleken met een cv ketel op aardgas onderwaarde ) Gewoon kijken wat het energie label is,
van de split unit airco's want ze hebben er 2 tot 4 SEER koelen_
SCOP verwarmen in warm klimaat_
SCOP verwarmen in gemiddeld klimaat_
SCOP verwarmen in koud klimaat_
( NL = Gemiddeld ) Maar als janjan gelijk heeft en jij wilt niks teveel uitgeven, en op langere termijn wilt besparen. De airco in mijn woonkamer kost los 1800 euro en dan komt er nog montage kosten bij en dat is nu ook wel boven de 400 euro ( licht aan de situatie ) LET OP: Geld besparen kost in het begin veel geld.
Maar ik heb nu in 7 jaar 3500 euro bespaard en ik heb niet eens zonnepanelen.
https://youtu.be/U2uix5PFih4 Maar ronron1212 zeg is hoeveel je verbruikt gemiddeld per jaar gas en stroom
( kan ik even rekenen )
MasterSword
4 jaar geleden
@ronron1212 ik kan met 3 airco's
makkelijk heel mijn huis warm of koel houden,
ook kamers waar geen airco hangt.
https://youtu.be/3B4WH9u7CeI De airco's hebben totaal
2000 kWh stroom verbruikt
in 2019 (2000 x €0,22 = €440) verwarmen & koelen apart
1400 kWh voor verwarmen ☀️
( 1400 x €0,22 = €308 )
600 kWh voor verkoelen ❄️
( 600 x €0,22 = €132 ) Van alle 3 de airco's apart elke ruimte:
Woonkamer ( beneden )
700 kWh ☀️ €154
100 kWh ❄️ €22
Slaapkamer ( boven )
350 kWh ☀️ €77
250 kWh ❄️ €55
Hobby kamer ( boven )
350 kWh ☀️ €77
250 kWh ❄️ €55 koelen is meer voor boven omdat warmte naar boven gaat.
en verwarmen is weer anders om omdat kou naar beneden gaat.
( ik heb het, dus weet er meer over in praktijk ) Als je het zelf niet hebt, dan snap ik ook dat je het niet snapt.
( en ik ben niet de juiste persoon om jou dat uit te leggen. )