Wat is de beste manier om buitenmuren waterdicht/vochtafstotend te maken?

Bij voorkeur schilderen we het huis wit. Kan het bijvoorbeeld met goede verf, of moet je eerst een ander middel er op smeren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Edraket
4 jaar geleden
Voor het verven dien je een primer aan te brengen.
Daarop twee lagen verf omdat een laag niet voldoende dekt.
Je moet een goede kwaliteit verf gebruiken en niet daarop bezuinigen.

Antwoorden (2)

Een buitenmuur waterdicht maken kan ook door een vochtwerende verf aan te brengen. Hiermee kan je niet alleen vochtproblemen in de buitenmuur vermijden, maar je gevel meteen ook een nieuwe look geven. Het beste schilder je de gevel twee keer.
Je kan de gevel ook laten impregneren dan wordt er een afstotend of wel waterwerend middel op je gevel gespoten
Toegevoegd op 26 augustus 2019 17:41: tekst
4 jaar geleden
U kunt gevel hydrofobeermiddel op de gevel vernevelen of rollen. Eventueel na reiniging.

Het raadzaam deze na reiniging te hydrofoberen, ofwel waterafstotend te maken. In de volksmond wordt dit overigens impregneren genoemd. Het verschil met impregneren is echter dat een gehydrofobeerde gevel geen vloeistoffen doorlaat, maar wel gassen, waardoor de gevel blijft ‘ademen’. Hydrofoberen heeft vele voordelen. Zo blijft het voegwerk langer intact omdat dit minder bloot gesteld wordt aan weersinvloeden als zure regen. Ook blijft de gevel langer schoon en wordt alg- en mosvorming grotendeels voorkomen. Tot slot zorgt hydrofoberen voor een hogere isolatiewaarde. Een droge gevel verliest immers minder warmte dan een natte gevel.
Plaatje bij antwoord