Is naturel waxolie over gekleurde waxolie nodig?

Ik heb gekleurde waxolie aangeschaft om de vloer mee te behandelen (donkere kleur).
Hiermee wil ik 2 lagen op de vloer aanbrengen; heb dit al eerder gedaan in het verleden met prima resultaat. Maar nu lees ik dat er ALTIJD een naturel waxolie overheen moet? Dit is nieuw voor mij en ik heb eigenlijk weinig zin om nog een blik te gaan kopen. Wie o wie weet of het nodig is? Op het blik staat al dat het zeer slijtvast is etc dus waarom zou er dan nog een derde laag naturel op aangebracht moeten worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Waar lees je dat?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oké dat is me dan helemaal duidelijk, dank je wel voor het antwoord!

Antwoorden (1)

Hardwaxolie is een manier om een houten vloer af te werken.

Heb jij de houten vloer helemaal opgeschuurd en ga je de vloer nu afwerken?
Of heb jij de houten vloer goed gereinigd en ga je deze weer opnieuw in de hardwaxolie zetten?

Indien de vloer helemaal blank geschuurd is, wordt inderdaad aangeraden om als laatste een laag kleurloze hardwaxolie te gebruiken. De gekleurde brengt namelijk meteen de kleur toe. Deze trekt meteen in het hout. Indien je dan eindigt met kleurloze, kan de vloer prima uitharden.

Indien jij de hardwaxolie nu aanbrengt om de vloer weer helemaal op te frissen (de planken zijn nu dan niet helemaal blank), zal het minder 'kwaad' kunnen om niet te eindigen met kleurloze.

Kortom, het is heel normaal dat je eindigt met kleurloze, omdat gekleurde de kleur geeft en daarna pas de 'beschermlaag'.
Indien de planken nu helemaal blank zijn adviseer ik het zeker. De toplaag wordt dan weer hard.
Maar de keuze ligt bij jou.

https://www.allesvoorparket.nl/verschil-tussen-hardwaxolie-olie-lak-en-boenwas/