kan ik zo een rookkanaal maken?

Ik heb buizen voor een rookkanaal. De buitenste diameter van de pijp die aan de kachel zit is 129 mm, de binnendiameter van de buis die ik hierin wil laten overgaan is 133 mm. Hier zitten aan de binnenzijde nog een soort schroefelementen, die ik wil wegslijpen met een slijptol zodat ik deze pijp over mijn kacheluitvoer kan schuiven. Kan dit of is dit niet aan te raden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
paulus811
4 jaar geleden
En hoe sluit je de overgang dan af? Je hebt rondom de buis van 129mm een opening van 2mm. Ook moet er een afsluiter en luikje in de buis om de afvoer af te sluiten en te kunnen reinigen. Met dit soort dingen moet je gewoon de spullen kopen die ervoor bedoeld zijn en niet proberen te recyclen wat je toevallig hebt liggen. Bij een eventuele brand kan de verzekering moeilijk doen als je niet de juiste materialen hebt gebruikt. In Duitsland (weet het niet voor NL) moet de schoorsteenveger een certificaat opstellen dat de kachel goed is aangesloten, anders ben je helemaal niet verzekerd.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet, tenzij het een buitenkacheltje betreft waarbij de kachelpijp alleen als functie heeft om meer trek te genereren en de meeste rook omhoog te laten gaan. Een goed rookdicht geheel is dan niet belangrijk en als de kachel buiten in de regen staat is de afvoer van condensvocht in en langs de schoorsteen ook niet relevant.

Komt de kachel binnenshuis, dan moet je het echt anders aanpakken. De eerste denkfout die je maakt is dat je een buis OM de aansluiting van de kachel wil plaatsen. De staande pijp op de kachel moet er IN. De binnendiameter van de kachelaansluiting is waarschijnlijk gewoon 125 mm, een standaard maat voor rookgasafvoer. Gebruik binnenshuis alleen geschikt materiaal op de voorgeschreven wijze en laat de hele installatie beoordelen door een professional voordat je de kachel in gebruik neemt.

Ook voor een buitenopstelling is het wel belangrijk dat de kachelpijp stevig op de kachel komt. Speling van een paar mm is dan niet gewenst. Je wil niet dat de hete schoorsteenpijp omvalt en mensen of spullen erdoor geraakt worden.

Haal een geschikt verloopstuk van 125mm dat IN de kachelaansluiting past. Als je schoorsteen een recht stuk pijp is kun je deze omdraaien zodat de nokjes aan de bovenkant komen en je daar een regenkapje op kunt plaatsen, of 2 boutjes erin kunt zetten waar je tuidraden aan bevestigt tegen het omwaaien.
Inekez1