Waarom is een dakpan gegolft?

Hoi hoi.

Waarom zijn dakpannen eigenlijk golvend? Is het om de wind te breken, of liggen ze dan stabieler? Waarom waarom waarom

4 jaar geleden
3.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
Niet alle dakpannen zijn gegolft.
Afhankelijk van dakhelling (water afvoer) worden (kunnen) verschillende soorten dakpannen gebruikt worden.
Ook het leggen (verbinden) zal verschillen.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/dakpan_voorbeelden.shtml

Antwoorden (1)

Het belangrijkste voordeel van een gegolfde holle pan is dat een hard, dicht dak wordt gevormd met minder overlapping dan voorheen, waardoor het gewicht van de dakbedekking afnam.

Tot in de 18e eeuw lagen holle pannen op de onbeschoten kap. Ze hingen met hun nok aan horizontale panlatten die op de sporen waren gespijkerd. Al naar gelang de heersende windrichting gebruikte men links- of rechtsdekkende pannen. Om inregenen en insneeuwen te voorkomen werd de verbinding tussen de pannen oorspronkelijk "gedokt", waarbij de zijvoegen gedicht werden met bosjes roggestro. Een andere methode was de voegen aan de binnenzijde met kalkmortel (gemengd met koehaar) dichtzetten, wat brandveiliger bleek te zijn.
Amadea