Kan je houten grenenvloerdelen over tapijt heen leggen?

Ik heb houten grenen vloerdelen gekocht voor in een appartement (2 hoog). Daar ligt momenteel tapijt in wat bovenop van die groene platen is gelegd. Om mijzelf wat werk te besparen dacht ik of het mogelijk zou zijn om de houten vloerdelen (22mm dik) eroverheen te leggen. Kan dit of is dit vragen om problemen?
Indien ik het zou doen dan zou ik eerst over het tapijt Isotac 5 mm plaatsen, dus geluidsoverlast zou het probleem niet moeten zijn denk ik.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (2)

Voor de vloer is dat geen probleem. Voor de onderburen waarschijnlijk wel. Als die gaan klagen over geluidsoverlast als gevolg van jouw houten vloer, zul je moeten aantonen dat je een goede ondervloer hebt en dat je vloer goed gelegd is. Hoewel tapijt geen officiële goedgekeurde ondervloer is, werkt het prima geluiddempend. Het probleem zit in het leggen. Je zult de hele vloer zwevend moeten leggen, dat wil zeggen niet vastzetten aan de ondervloer en ruimte vrijhouden tussen de vloerplanken en de wanden, drempels en kozijnen. Met een kliklaminaat of vloerdelen met klikstrips kan dat prima, die blijven aan elkaar zitten ook als ze niet zijn vastgeschroefd en tussen 2 wanden zijn geklemd. Gewone houten vloerdelen met mes en groef gaan uit elkaar schuiven als je ze ruimte rondom geeft. Je krijgt kieren in je vloer en de buitenste planken gaan alsnog tegen de wand liggen. Hier bestaan speciale veren voor om de vloer te spannen en van de wand te houden en die zul je dus rondom in voldoende hoeveelheid moeten gebruiken (en moeten afdekken met een brede plakplint om uit het zicht te werken).

Houdt rekening met het mogelijk uitzetten van de vloer, dit is bij massief grenen vloerdelen veel meer het geval dan bij een gelamineerde houten vloer, parket of laminaat. Als je vloer plaatselijk bol gaat staan, krijg je een holle ruimte eronder. Elke keer als je over de vloer loopt, horen je onderburen (en jijzelf) niet alleen jouw voetstap, maar ook het gebonk van de vloer die naar beneden gedrukt wordt op de ondervloer. Dat geeft geheid problemen.

Als de buren eenmaal klagen, zul jij moeten aantonen dat je vloer aan alle eisen voldoet. Met een tapijt als ondervloer is dat niet het geval. De buren, verhuurder of VVE kan dan eisen dat je de hele vloer er weer uithaalt. Je kunt dan alsnog weer op het tapijt gaan wonen, of alsnog een goede ondervloer leggen en de houten vloer terugplaatsen. De houten vloerdelen gewoon over het tapijt leggen 'om jezelf wat werk te besparen' zou dan wel eens heel erg kunnen tegenvallen!

Ook met een goedgekeurde ondervloer (die speciaal geschikt is voor massief houten vloeren) zul je moeten zorgen dat er geen geluidsoverlast naar de buren is door contactgeluid. Vrijhouden van de wanden moet ook met een goede ondervloer.
Inekez1
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Geluidsoverlast zal het probleem niet zijn hoor, ik leg over het tapijt Isotac (geluidsisolerend) en er worden inderdaad veren geplaatst die de afstand tussen de muren garandeerd, dus dat is het niet. Ik vraag mij alleen af of het niet teveel gaat veren, of dat het misschien onhygienisch is. Tenslotte kunnen bacterieen niet uit het tapijt omdat het luchtdicht wordt afgesloten. Tot zover in ieder geval dank voor het antwoord.
Inekez1
5 jaar geleden
Dat je tussen planken en tapijt ook nog een laag ondervloer wil leggen stond in eerste instantie niet in je vraag. Dat verandert de zaak, maar niet perse ten goede. Die Isotac (en andere vergelijkbare platen) zijn gemaakt om op een harde ondergrond te leggen. Ik weet niet hoe de eigenschappen veranderen als je allerlei materialen gaat stapelen. Meer is niet altijd beter. Houten planken direct over tapijt geeft het tapijt nog wat lucht. Ga je daar een vochtwerende laag tussenleggen, dan zou ik toch echt dat tapijt en die ondervloertegels eruithalen vóórdat ze beschimmeld raken. Ooit ga je verhuizen en moet wellicht je houten vloer eruit, dan kun je de woning niet opleveren met een beschimmelde tapijtvloer. Beter nu een middag extra werk en gewoon op een kale en schone vloer beginnen met je isotac.
Over tapijt kan je geen isolatieplaten leggen en daarop een houten vloer dat geeft veel te veel vering van de vloer.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het zijn geen isolatieplaten he? Het is zo een rol van Isotac welke 5 mm dik is.
ronron1212
5 jaar geleden
Ja dat maakt het nog erger veren zal dat worden. Haal het tapijt eruit en zorg dat de vloer goed geïsoleerd wordt en leg de houten vloer