Welke vloer kan je over een oude kurkvloer het beste leggen?

De kurkvloer in het appartement heeft hier en daar lelijke vlekken en verkleuringen. Nu vragen we ons af wat we kunnen doen ? Kan je een gietvloer hierover aanbrengen ? Laminaat ? Iets anders dat er voor zorgt dat het er weer netjes uitziet ? Of kan je een kurkvloer schilderen ? En hoe ziet dat er dan uit ?

5 jaar geleden
18.7K

Antwoorden (3)

Een laminaat vloer is op zich geen slecht idee.Je gebruikt de oude kurkvloer dan als geluidsdemper. Een beter idee waar ik voor zou kiezen is een PVC vloer. Je moet dan wel je oude kurkvloer schuren voor een goede verlijming.
Schilderen lijkt mij geen oplossing voor de lange termijn.
Mijn advies: Ga voor PVC. Succes en met groet, TX
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Waarom moet de pvc vloer wel verlijmd worden en het laminaat niet dan? @TegenXinnig
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ronron1212: Een PVC vloer bestaat uit stroken van enkele millimeters dik. Ze bezitten geen mes en groef dus moet je ze stuitend verlijmen. Dit in tegenstelling tet laminaat waarbij mes en groef in elkaar klikken.
doralien
4 jaar geleden
Mag k vragen waarom je voor PVC zou gaan en niet voor laminaat ?
Laminaat of vinyl gaat prima over een kurkvloer. Let wel dat de vloer niet te hoog wordt voor de deuren. Gietvloer zou ik niet aanraden, die is te hard en kan door de verende ondervloer scheuren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een kurkvloer kun je prima lakken of schilderen met een dekkende verf. Neem wel speciale slijtvaste vloerverf, die ook geschikt is voor houten vloeren. Hoe het eruit ziet hangt er vanaf welke kleur je kiest, mat of glans, egaal of in een patroon. Met tape kun je bijvoorbeeld een blokpatroon afplakken, of een accentrand rondom maken in een aparte kleur. Heb je na een aantal jaren slijtageplekken, dan kun je (een deel van) de vloer opnieuw verven.

Vinyl kan ook prima op kurk. Keuze uit veel kleuren en patronen. Gewoon met dubbelzijdig tape plakken, dan kan het er later ook makkelijk weer een keer uitgehaald worden.

Gietvloer niet doen, dat vereist echt een keiharde ondervloer. Als door gewicht van tafels of kasten het kurk iets wordt ingedrukt, krijg je breuken in de gietvloer.

Ik weet niet hoe dik en hoe hard/zacht je kurkvloer is en of die bijvoorbeeld al meerdere malen is gelakt met een harde, blanke lak? Alleen als de vloer keihard is (niet-indrukbaar) kun je er pvc over plakken. Deukt de vloer een beetje in onder het gewicht van meubels of hakken, dan moet je dat zeker niet doen.

Op een wat zachtere kurkvloer kun je wel vinyl leggen, dat is van zichzelf ook zacht en beweegt makkelijk mee met de deuken die in het kurk komen. Bovendien leg je dat als 1 stuk en niet al losse stroken die bij de deukjes kunnen loskomen.

Laminaat niet rechtstreeks op kurk leggen als het kurk is gelakt, of als het kurk maar een dun hard laagje is. Op zacht kurk kan het wel, maar waarschijnlijk heb je geen zacht, onafgewerkt kurk op je vloer. Op een harde kurkvloer moet je eerst een zachte ondervloer (folie of foamtegels) leggen voordat je daar laminaat op kunt leggen. Anders krijg je een kleine holle ruimte tussen 2 harde vloeren, wat gaat werken als een klankkast en bij lopen telkens tegen elkaar wordt gedrukt als hout-op-hout. Dat wil je niet, niet voor jezelf en zeker niet voor de buren. Met ondervloer + laminaat wordt je vloer wel veel hoger, dat kan problemen geven bij de deuren.
Inekez1
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Uitgebreid antwoord, maar ik mis nog iets.
Waarom niet een nieuwe kurkvoer er overheen leggen?
Of een kamerbreed tapijt c.q. tapijttegels?