Zijn goedkope glasdragers veilig bij zware glasplaat?

Bij webwinkel een glazen douchewand besteld. Die gaan mijn man en ik samen plaatsen. Spannend. De glasplaat weegt 60 kg. Afmetingen; 200 x 90 cm, 10 mm dik veiligheidsglas. Eerst moet hij de trap op en we pakken hem in de badkamer uit. Rechtopstaand, want er is geen ruimte om hem neer te leggen. Maar dan het gemanoeuvreer om hem op zijn plek te krijgen en in het wandprofiel te drukken. Het lijkt ons een goed idee om daarvoor een of meer glasdragers (van die zuignappen met handvat) te kopen of te huren. Voor de huurprijs van een professionele glasdrager koop je een plastic exemplaar bij de bouwmarkt, waarover ik best goede reviews lees. Het is een wand van nog geen 200 euro, dus we willen geen 50 euro aan dragers uitgeven.
1. Wat zouden jullie doen, huren of kopen?
2. Hoeveel glasdragers/zuignappen hebben we nodig voor een glasplaat van deze afmetingen? We zullen ze maar aan een kant van het glas kunnen plaatsen, omdat de andere kant tegen de muur leunt. Los in de ruimte houden en dan een zuignap plaatsen, is te riskant.

Jullie advies / meedenken wordt zeer op prijs gesteld!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Altijd huren, werken met professioneel gereedschap werkt 10x fijner dan met een prul. EN dit is nou typisch zo een ding dat je waarschijnlijk nooit meer zult gebruiken.

Maar is het niet veel makkelijker om de wand te ondersteunen met iets dat deze op de juiste hoogte brengt om het vervolgens in het profiel te drukken? En moet de wand op de bodem ook niet in een profiel, of moet de wand kunnen bewegen?

Ik zou dit zonder gereedschap proberen, de douchewanden zijn ervoor gemaakt om zelf te kunnen plaatsen, mits je de gebruiksaanwijzing volgt.
paulus811
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hartelijk dank voor je antwoord, Paulus. Zonder gereedschap spreekt ons wel aan, temeer omdat we nog nooit met glasdragers hebben gewerkt.
De wand staat na het uitpakken vrijwel vertikaal op de vloer, tegen de muur geleund en hoeft niet te worden opgetild. Er is geen vloerprofiel. Hij komt rechtstreeks op de vloer te staan. (Het muurprofiel en de stabilisatiestang zouden voldoende stevigheid moetem geven).
De enige verplaatsing die moet gebeuren, is 1 meter opschuiven, kwartslag draaien en hem dan in het muurprofiel drukken.
De glasdrager(s) hebben we bedacht om wat meer grip op de zware glasplaat te hebben tijdens dat manoeuvreren.
Hoe zou jij dat aanpakken Paulus?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry, bewegingen onjuist geformuleerd. Vanuit de positie waarbij de glasplaat tegen de muur leunt moeten we hem een meter naar achteren trekken, waarbij hij nergens tegenaan leunt. Vervolgens moeten we hem een meter opzijschuiven, het muurprofiel in.
paulus811
5 jaar geleden
Het is moeilijk in te schatten hoe ik het precies zou doen omdat ik de situatie niet ken, maar om te beginnen zou ik, na het uitpakken, direct een oude deken of stuk karton van de verpakking onder de wand leggen voordat je m plaatst. Daarna zou ik met 2 personen de wand naar het profiel brengen en deze als eerste onderin het profiel drukken (dus een beetje schuin), zodat je de wand aan de bovenkant nog kunt beethouden aan de profielkant. Daarna de wand langzaam loslaten, overpakken aan de bovenkant en in het profiel drukken. Misschien heb je iets meer grip als je van die tuinhandschoenen draagt met anti slip nopjes. Glasdragers zou ik vergeten, je moet er niet aan denken wat er gebeurt als deze loslaat...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zo gaan we het doen. Incl. die tuinhandschoenen met nopjes. We hebben in deze aanpak meer vertrouwen dan in gedoe met glasdragers. Heel veel dank voor het meedenken Paulus, je hebt ons hiermee geweldig geholpen!
Inekez1
5 jaar geleden
+
Ik zou het juist met blote handen doen, omdat je dan direct in je vingers voelt als het gaat glijden. Met handschoenen aan merk je dat net iets later. De handschoenen kunnen dan wel goed grip hebben op het glas, maar kunnen van je hand of om je vingers heen glijden. Als je met 2 personen bent, heb je 4 handjes. Handig is om 1 persoon te laten staan, die is ervoor verantwoordelijk dat de plaat niet omvalt. De ander zit op de knieën en zorgt voor de verplaatsing van het geheel. Zet de plaat op een ruim stuk karton of oude vloerbedekking. Schuif en draai de plaat naar de goede positie, laat hierbij eventueel het meegeleverde verpakkingsmateriaal aan de onderkant zitten. Pas als de plaat precies goed voor de wandstrip staat, haal je het materiaal er onderuit en duw je het glas in het profiel. Persoonlijk zou ik mij het meeste zorgen maken over hoe je het geheel de trap op krijgt, maar blijkbaar is dat voor jullie niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste Inekez1, Veel dank voor je tips en het tot in detail meedenken. Stellen we zeer op prijs en de door jou geadviseerde werkwijze zullen we zeker toepassen. Dankzij jou en paulus811 hebben we nu meer vertrouwen in een succesvol op de juiste plek krijgen van de douchewand.
Ja inderdaad, de trap op was vreselijk. Veel te zwaar, zo’n ding van 50 kilo met de afmetingen van een binnendeur, zeker voor mij met weinig spierkracht. Na twee treden hebben we er een jonge, sterke buurman bij gehaald. Toen was ie zo boven. Hartelijke groet,
Jose