Kan je 20cm (15 procent) van een schoorsteen verwijderen?

In mijn huis in Amsterdam, een eeuw oud, ben ik bezig met een verbouwing. Toen ik een muurtje wegsloopte, bleek er een schoorsteen in schuil te zitten. Die schoorsteen zit precies een klein stukje in de weg voor de badkamer die ik daar wil plaatsen. Ik heb eventjes op Google Earth gekeken, en die schoorsteen loopt inderdaad door tot aan het dak (4 hoog). Ik zit op 3-hoog. Op een bouwtekening heb ik inmiddels gezien dat het gaat om een 1-kanaals schoorsteen die ongeveer 70cm breed is en 50cm diep. In het midden van de breedte van de schoorsteen, op 35cm, rust een balk van de vloer van de buren. Nu zou ik heel graag een klein stukje van de schoorsteen weghalen, 30cm diep en 20cm breed. Dat is ongeveer 1/6 deel van de schoorsteen. Kan dat zondermeer, heeft de schoorsteen dan nog voldoende houvast bij het overige 5/6 deel, of kom je dan in de problemen? Moet je dan stutten met een IPE balk
De vloer van de buren rust niet op het deel wat ik wil verwijderen, maar middenin het bovengedeelte.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Zou er maar even iemand naar laten kijken die er verstand van heeft en dit ter plekken kan bekijken. Zo even uit jou verhaal en tekening dat zegt niets
tinus1969
5 jaar geleden
Is het 'jouw huis', of is het een appartementsrecht? Als het een appartementsrecht is, zou ik helemaal helemaal niets doen aan die schoorsteen, behalve na uitgebreid overleg en toestemming van de de VVE.

Antwoorden (1)

Op het oog zou dat wel kunnen, maar toch zou ik het niet doen. Bij een oude, gebruikte schoorsteen kan het zomaar zijn dat door de warmte de cement tussen de stenen helemaal niets meer doet, De stenen liggen zo goed als los op elkaar gestapeld. Zodra je er een paar tussenuit haalt stort heel de boel in.
Slechts een bouwkundige c.q. ervaren aannemer kan te rplaatse bepalen wat er wel of niet kan.
Maar dat je bij oude schoorstenen heel voorzichting moet zijn, dat staat wel vast.