Snoeren en bedrading achter een dichte bak wegwerken, is dat veilig?

Wij hebben een hoek in de kamer waar alle snoeren, contactdozen en bedrading van tv, pc, telefoon, en stereo als een wirwar bij elkaar komen. We hebben het plan opgevat om daar een houten bak omheen te bouwen met evt. een deurtje erin zodat al deze bedrading netjes uit het zich verdwenen is en dat je er via het deurtje toch nog bij kan komen. Ik ben alleen wel altijd huiverig als het op electriciteit aankomt en ben dan ook bang dat het misschien allemaal wel te warm in zo'n bak wordt met kortsluiting en brand als gevolg.

Kunnen wij die snoeren en contactdozen veilig opbergen achter zo'n bak, of toch beter een andere oplossing verzinnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat is in principe geen probleem. Zorg dat je de wirwar van kabels niet te strak in elkaar draait, en lus geen contactdozen met elkaar door. (Dus dat je de ene contactdoos met de andere verlengt.) Als je verder niet al te veel hele zware apparatuur erop aansluit is het geen probleem.
Als je erg twijfelt kun je ook altijd nog de onderkant open laten en misschien aan een van de zijkanten nog wat gaten boren voor de ventialtie van 3 cm doorsnee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus dat de gaten ongeveer 3 cm zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gevaar waar jij aan denkt is er zeker wel, maar dat is afhankelijk hoeveel stroom er door een draadje gaat.
Staat er ook een electrisch kacheltje op, een stijkbout, of dat soort dingen, dan kunnen de snoeren warm worden.
Wil je het zeker weten, prop dan alles bij elkaar en zet alles aan, voel na een half uurtje of er ook warme draden bij zijn, je zal zien dat je waarschijnlijk niets voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is juist beter er een kastje omheen te bouwen. mocht er onverhoopt toch iets gebeuren door slecht contact of kortsluiting dan wordt de zuurstof in het kastje verdrongen door de rook en zal het vuur dus doven omdat er dan geen zuurstof meer is.
In een huiskamer zijn overigens geen apparaten die hoge stroom (dus eventueel warmte ) gebruiken
je moet denken aan (vaat)was machine waterkoker. strijkijzer die dat wel doen. Bij het gebruik van dit soort apparaten is het beter de bedrading ordentelijk te houden en niet met stekkersloffen te werken.