hoe kan ik ervoor zorgen dat de verf op mijn oude deuren blijft hangen?

Ik heb een huis uit 1870 met nog de originele deuren. Nu heb ik die deuren grotendeel schoongemaakt, geschuurd en nadien geverfd. De eerste deuren heb ik gedaan met een Levis-verf, gewoon wit, en die blijft goed hangen. Maar de deuren die ik nu doe, hebben een speciaal kleurtje nodig dat bij het behang past. Ik heb dit gekocht in een bekende Belgische keten voor verf, waar ze kunnen "lezen" welke kleur bv. je behang is en als je net dezelfde kleur op je deuren wil, kunnen ze die kleur maken.
De keten heeft een goede naam en is ook relatief duur, alleen... die verf bladert af. Ik had het al gemerkt op mijn huisdeur, binnenkant gedaan met Levis (wit), buitenkant met de kleur die we moeten gebruiken voor onze deuren (speciaal gemaakt in de verfwinkel). De buitenkant is helemaal aan het loskomen, de binnenkant hangt er nog stevig aan. Nu dacht ik "dat komt omdat die verf van de verfketen "buiten" is, dat komt sneller los". Maar nu heb ik al enkele binnendeuren met die verf gedaan en de verf komt ook los. Ik heb de deuren goed voorbereid, wat een hele klus was, er hing heel oude verf op die er heel moeilijk afging. Hier en daar is er nog een restje en exact daar bladert de verf af. Met Levis heb ik dat probleem niet. Wat te doen? Ik heb alle (dure) verf al gekocht dus nieuwe verf kopen zie ik niet zitten... een onderlaag misschien? Of nog iets anders? (in de verfwinkel hebben ze me iets gegeven maar dat helpt geen moer).

5 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Volgens mij geef je zelf de oplossing al. Je zegt nl. dat de nieuwe verf loslaat precies daar waar de oude verf er niet afging. Dat zal dus vermoedelijk de oorzaak zijn, en de oplossing zal er dus in liggen toch de oude verf te verwijderen. Probeer dit eventueel met een schuurmachine als het op een andere manier niet gaat.
liveisgreat
5 jaar geleden
wel die verf zit in een fijne gleuf ik kan er dus niet bij. als ik erover schilder zie je de gleuf niet meer maar de verf komt dus wel los :-/. Het rare is: het is de onderste laag verf die ik zie, het donkergroen, vermoedelijk de eerste kleur ooit van de deuren. Terwijl in die gleuf ook grijs en dan daarboven geel was...
het is ook zo raar die deuren die met Levis gedaan zijn (nochtans veel goedkoper en minder dekkend dan die andere verf) houden wel, en die hadden ook hier en daar een spatje verf dat er niet afging...
Is er niet zoiets dat loodhoudende verf isoleert of zoiets?
Schuurmachine heb ik gebruikt hoor, ik heb alles gebruikt, superduur afbijtmiddel (dat ook oude verf los krijgt) enz... Echt geen plezier op die manier, zo blijf je bezig natuurlijk, nu al een week per deur bezig geweest.

Antwoorden (1)

Goed ontvetten na het schuren en dan primer opzetten dat een dag of twee laten drogen, en dan de verf opzetten, dan moet het echt goed komen. De primer is de bron is voor verf op terpentine basis, maar er zijn ook primers voor hout op water gedragen verf.