Ik heb bruin gelakt hout dat ik wit wil lakken. is vetvrij maken, schuren en dan wit lakken voldoende of zal ik ze eerst gronden?

momenteel heb ik bruin gelakte houten oppervlaktes die ik wit af wil lakken. is vetvrij maken, schuren en dan wit lakken voldoende of zal ik ze eerst moeten gronden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Edraket
6 jaar geleden
Vetvrij maken lijkt me niet nodig als je schuurt.
Het vet gaat er door het schuren wel vanaf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vetvrij maken voor het schuren is een belangrijke handeling Ed, door vooraf te schuren voorkom je dat je schuurpapier onnodig snel volloopt, maar ook dat je het vuil in het hout schuurt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gronden is alleen nodig over kaal hout.
Als je lelijke plekjes of randen schuurt tot op het kale hout, dus wel gronden.

Antwoorden (1)

Ik raad je aan een witte grondlaag aan te brengen dan dekt de witte lak beter. Van bruin naar wit is een hele stap in het kleurenspectrum...!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Gewoon twee keer witte lak kan net zo goed. Na het gronden moet je weer schuren omdat grondverf niet glad trekt. Na lakken hoeft dat niet.
Ik weet niet of grondverf goedkoper is, maar ...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Grijs als grond of 1e verflaag geeft een beter resultaat bij een lichte kleur over donker.