Ik ben een gasfornuis aan het aansluiten. Het gas blijft lekken. Kan het aan een tape liggen? Dank.

Deze tape (een rol) heb ik al jaren. Moet ik soms een nieuwe rol kopen?

6 jaar geleden
2.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Is het (tape) wel voor gas?
Voldoende tape gebruikt, ver genoeg aangedraaid?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat voor tape heb je
TurfGraver
6 jaar geleden
Neem wel ptfe tape.
Wouter2011
6 jaar geleden
@ TurfGraver
Voor gas. Hiermee heb ik 17 jaar geleden een ander fornuis aangesloten. @ Juanligtvoet
SAFEFLON PTFE-tape. 17 jaar geleden gekocht. Hiermee heb ik toen een ander fornuis aangesloten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In NL: Net als op de gasslang moet er gastec QA op het tape (de verpakking) staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En gaat het inderdaad om een gasslang, neem dat een RVS slang.
Op een gewone (zwarte) rubberen staat een jaartal, ongeveer 5 jaar voorruit. Zo lang gaat ie mee, daarna moet ie vervangen worden omdat ze uitdrogen en kunnen gaan lekken.
Wouter2011
6 jaar geleden
@ Jackd, dank! Welke RVS-gasslang kun je aanbevelen? Wat vind je van deze?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Van welke? Voor zover ik weet is elke in NL verkochte rvs slang goed.

Antwoorden (2)

Hang ervan af wat voor soort tape je gebruikt hebt.
Voor gaskoppelingen wordt heel vaak teflon-tape gebruikt. Het is de witte tape, die zeer makkelijk is uit te trekken omdat het "bijna vloeibaar" is.
Draai de tape zeer strak en heel royaal om de schroefdraad zodat de koppeling nét over de schroefdraad kan. Onder de hogedruk van het aandraaien zal de tape een beetje "vervloeien".
Ondanks deze tip wil ik je aanraden niet zelf gas te installeren maar dat aan een loodgieter over te laten. Het risico op lek en explosie is té groot.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Teflon bederft niet.
Schroefdraad ruw maken door met waterpomptang beheerst op de draad te knijpen en de teflontape rechtsom op de schroefdraad wikkelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Opnieuw teflon tape erop, waarschijnlijk heb je te weinig gebruikt. Wél oude tape goed verwijderen. Zie antwoord 1. Stevig aandraaien en zeepsop gebruiken als controle. Als zeepbellen ontstaan. Hulp inroepen want gas is gevaarlijk wegens ontploffingsgevaar