Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik van een dubbele lichtknop een dubbele LED-dimmer maken?

Ik heb een dubbele lichtknop met daarop 2 lampen aangesloten. Deze lampen wil ik graag dimmen, het liefst met LED lampen. Ik weet dat de LED-lampen dan dimbaar moeten zijn.

Wat te doen?
Kan ik gewoon een led-dimmer online bestellen (bij de gamma hebben ze alleen enkele LED dimmers) en deze plaatsen?
Waar moet ik op letten?
Zitten er nog andere addertjes onder het gras?

Ik ben een leek op elektrisch gebied en zie door de bomen het bos niet meer..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe jij dat kan dat weet ik niet, hoe ik het kan wel. :-) Addertjes: 240 volt.. (stroom er dus afhalen en bij een twijfelachtige installatie testen of die er ook echt af is) Bij dimmers letten op het minimale en maximale stroomverbruik.
Bij LED is vooral het minimale verbruik belangrijk, bij een LED dimmers zal dat zeer laag zijn en dat moet ook. Het moet een stukje lager zijn dan de lamp(en) die erop komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zit met hetzelfde. Ik kreeg van iemand de tip om het al volgend te doen. Een pulsschakelaar (€10) en een losse dimmer unit. Type RBH VK150P2. De goedkoopste oplossing. Succes.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dubbele LED dimmers zijn te koop. Zie bron, maar op internet zijn er vele andere te koop. Als je één dimmer gebruikt moet je tenminste het minimale vermogen van de dimmer aansluiten, en de dimmer moet geschikt zijn voor jouw lampen. De ene dimmer is de andere niet en ook dimbare LEDlampen kunnen verschillen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding