Hoe meet ik de lengte van een trekdraad?

Ik heb zojuist een huis gekocht en hier zit een loze leiding met een trekdraad in. deze wil ik graag gebruiken om een cat en coax kabel doorheen te trekken. nu weet ik alleen niet hoe lange kabels ik moet kopen. Hoe ik achter de lengte van de pijp of hoe meet ik de lengte van een trekdraad?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Lange touwtje er aan knopen trekdraad er uit en opmeten. Met touwtje tekdraad er weer in trekken.
(Vraag me af of trekdraadje wat er nu in zit voldoet om kabels er door te trekken...?
paulus811
6 jaar geleden
Vaak zit er bij een huis een leidingenplan en kun je zien hoe ze lopen. Je kunt dan een inschatting maken. Zowel coax als cat kabels zijn niet zo heel duur en een paar meter teveel zal je de kop niet kosten. Maar wil je het iets preciezer, dan is het antwoord beneden een optie, maar wel meer werk.
TurfGraver
6 jaar geleden
Btw die draden in loze leidingen zijn vaak niet bedoeld om kabels er meer door te trekken maar om een goede trekkabel er eerst door te halen. ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad: trek er een trekkabel of trekveer in.
Zeker coax is vaak moeilijk te trekken.
Ga dus niet klungelen met een touwtje, die trek je kapot en als de buizen onhandig lopen of ergens los liggen zou je dan zelfs last kunnen krijgen om er een trekveer door heen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.gamma.nl/assortiment/ok-trekveer-nylon-10-meter/p/B365930
4,50 (of lenen bij de buren)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Jackd
Plus!
Een touwtje trek je zo kapot!!!
paulus811
6 jaar geleden
Met JackD eens, en hier moet zelfs een coax EN cat kabel door één leiding als ik het goed begrijp.
Inekez1
6 jaar geleden
Coax en cat kunnen best samen door een pvc-buisje. Had ik hier in huis ook overal (echt in elke kamer!) Leve de wifi. Ik heb het er allemaal uit getrokken en dat ging heel gemakkelijk. Er in trekken zal dan ook wel lukken.

Antwoorden (2)

Trek hem er uit nadat je aan één kant een stevige (nylon) draad hebt geknoopt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik neem aan dat je begrijpt die nylon draad lang genoeg moet zijn, bijvoorbeeld 2x de grootste afmeting in je huis, of een hele klos. Of dat je er een nieuw stuk aan knoopt vóórdat het einde in de buis verdwijnt. En dat je dan na het weer in de buis trekken va de trekdraad een coax van minimaal die lengte door de buis trekt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus voor de nylon draad ipv een touwtje.
Touw trek je zo kapot.
Inekez1
6 jaar geleden
Ozewiezewoze. Draad is massief. Nylon draad dus ook. Denk aan visdraad of 2mm draad voor de grastrimmer. Grote treksterkte, maar direct doormidden bij een scherp randje aan het einde van een buisje. Nylon koord of touw is gevlochten of gedraaid uit vele dunne draden en is dus vele malen sterker dan nylon draad! Denk hierbij aan scheerlijnen voor tenten bijvoorbeeld. Trek je dat door de pvc-leidingen dan zullen er een paar draadjes kunnen breken, maar het geheel komt er wel doorheen. Uiteraard snapt iedereen dat het handig is om iets te gebruiken dat stevig is en wat niet zo kapot getrokken wordt, maar taaltechnisch klopt het niet als je zegt dat draad steviger is als touw, tenminste niet als het om nylon gaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een trekveer eraan bevestigen is nog handiger dan een touwtje lijkt mij
Koop een rol stevig touw. Bevestig dit aan de trekdraad. Trek de draad geheel uit de buis. Markeer tot waar het touw in de buis is gegaan (met stift of knoopje) en trek aan het touw de trekdraad terug door de buis. Maak het touw los en meet de lengte van het touw tot aan de markering.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Touw trek je zo kapot.
Inekez1
6 jaar geleden
"koop een rol stevig touw"
Geen bolletje wol dus! Met stevig nylon touw (diameter minimaal 2,5mm) kun je prima de enkele trekdraad terug de buis door trekken. Vervolgens gebruik je die trekdraad om de kabel of een trekveer door te trekken. Als je zeker weet dat de lengte minder dan 10 meter is, kun je ook direct de trekveer erdoor halen in plaats van eerst een touw. Maar is het misschien meer dan 10 meter, dan kun je dat beter eerst opmeten voordat je een trekveer van 10 meter gaat kopen. Daar heb je dan namelijk ook niets aan als die te kort is. (Echter, de vraag was niet hoe de kabels door de leidingen te trekken, maar hoe de lengte ervan op te meten.)