Met welke snelheid word een rolmaat opgerold?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb het even getest en het oprollen van een stanley rolmaat van 5 meter lengte gaat met 2,5 m/s ~9 Km/u

De snelheid van de rolmaat is afhankelijk van de veer die er in zit. Een grotere rolmaat heeft over het algemeen een sterkere veer. Een rolmaat van 5 meter rolt gemiddeld sneller dan een rolmaat van 2 meter. Ook het merk en de kwaliteit maakt verschil. Ik heb ook even zitten meten. Alles gemeten horizontaal op gladde vloer. Alles 5 keer gemeten, onderstaande waarden zijn de gemiddelden van die 5 keer. rolmaat 2m, merkloos: 1,34 sec = 1,49 m/s = 5,36 km/uur rolmaat 2m, merk Stalo: 0,85 sec = 1,35 m/s = 4,86 km/uur rolmaat 3m, merk Stalo: 0,92 sec = 3,26 m/s = 11,74 km/uur rolmaat 3m, merk Stalo tot 2m uitgerold: 0,76 sec = 2,63 m/s = 9,47 km/uur rolmaat 5m: 1,04 sec = 4,81 m/s = 17,32 km/uur rolmaat 5m tot 2m uitgerold: 0,56 sec = 3,57 m/s = 12,85 km/uur De grootste gemiddelde snelheid wordt gehaald met de grootste lengte. Mijn rolmaat van 5 meter gaat blijkbaar 2 keer zo snel als de rolmaat van Roque Trader. Het is een oude, veelgebruikte rolmaat zonder merk, uit de 5-euro graaibak van de Praxis. Die gaat dus veel sneller dan een mooie Stanley, maar sneller is niet persé beter bij een rolmaat. Meestal is het handiger als de rolmaat zich wat beheerst bij het oprollen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100