Met welke snelheid word een rolmaat opgerold?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Inekez1
7 jaar geleden
Daar is geen standaard antwoord op te geven. Het is verschillend per merk, afhankelijk van de lengte van de rolmaat (2 meter, 3 meter, 5 meter?) en heel erg afhankelijk van de hoeveelheid stof, zand en slijtage in de rolmaat. Een spiksplinternieuwe rolmaat rolt veel sneller op dan eentje die al 100 keer gebruikt is op de bouw.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1: "Daar is geen standaard antwoord op te geven." Heb ik net gedaan... Oprolsnelheid is geen exacte wetenschap hè? Zou ook niet weten waarom een standaard antwoord niet zou passen? Of denk jij bij 2,8 m/s goh... ik had het oprollen wat langzamer verwacht.....
Inekez1
7 jaar geleden
RoqueTrader, jij hebt een antwoord gegeven voor jouw rolmaat. Voor elke andere rolmaat kan er een ander antwoord uit komen. Bovendien is het niet duidelijk is of dat bij jouw rolmaat ook altijd dezelfde snelheid is. Hoe vaak heb je gemeten en onder welke omstandigheid? Lag de rolmaat op de grond (gladde ondergrond, ruw, ...) hield je de rolmaat in de lucht en liet je 'm met alleen het uiteinde op de vloer glijden, zat het haakje aan het eind omlaag of lag de rolmaat op de kop of zijkant? Of hield je de rolmaat boven aan het trapgat vast en liet je 'm verticaal omhoog oprollen? Er is pas een standaard antwoord als je met heel veel verschillende rolmaten onder verschillende omstandigheden heel vaak dezelfde test hebt gedaan. Als er dan telkens hetzelfde uitkomt, mag je beweren dat dat 'de' snelheid van 'een' rolmaat is. Maar ik geloof nooit dat dat elke keer dezelfde snelheid gaat zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez: Er staat nergens in de vraag 'exact'
Zovan: Wat is de EXACTE snelheid waarmee.... De vraagsteller impliceert hiermee dat precisie niet de grootste prioriteit heeft.. Ik heb met mijn antwoord een goede indicatie gegeven hoe snel een gemiddelde rolmaat inrolt door de proef op de som te nemen en krijg daarmee 2 minnen voor de moeite, één min is van jou, als dank voor jouw misplaatste interpretatie van de vraag... bedankt!

Antwoorden (2)

Ik heb het even getest en het oprollen van een stanley rolmaat van 5 meter lengte gaat met 2,5 m/s ~9 Km/u
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet je toevallig ook of het uitmaakt met welke lengte hij inrolt. Gaat het bijvoorbeeld bij 2 meter sneller dan bij 30cm?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nouja, het principe is gebaseerd op een veer, en die verliest aan het einde(wanneer het lint bijna is ingerold) z'n kracht en gaat daar het langzaamst. m.a.w. als je 30cm uittrekt om de snelheid te meten, verwacht dan niet die 2.5m/s die je hebt wanneer je het lint maximaal uittrekt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ voor testen.
Was dat horizontaal?
Verticaal omhoog of naar beneden maakt veel uit. Ik heb het gevoel dat het meestal sneller gaat, zeker met een iets oudere die ik heb moet ik echt oppassen dat ik geen soort van zweepslag krijg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het horizontaal gemeten over een gladde vloer.
De snelheid van de rolmaat is afhankelijk van de veer die er in zit. Een grotere rolmaat heeft over het algemeen een sterkere veer. Een rolmaat van 5 meter rolt gemiddeld sneller dan een rolmaat van 2 meter. Ook het merk en de kwaliteit maakt verschil.

Ik heb ook even zitten meten. Alles gemeten horizontaal op gladde vloer. Alles 5 keer gemeten, onderstaande waarden zijn de gemiddelden van die 5 keer.

rolmaat 2m, merkloos: 1,34 sec = 1,49 m/s = 5,36 km/uur
rolmaat 2m, merk Stalo: 0,85 sec = 1,35 m/s = 4,86 km/uur
rolmaat 3m, merk Stalo: 0,92 sec = 3,26 m/s = 11,74 km/uur
rolmaat 3m, merk Stalo tot 2m uitgerold: 0,76 sec = 2,63 m/s = 9,47 km/uur
rolmaat 5m: 1,04 sec = 4,81 m/s = 17,32 km/uur
rolmaat 5m tot 2m uitgerold: 0,56 sec = 3,57 m/s = 12,85 km/uur

De grootste gemiddelde snelheid wordt gehaald met de grootste lengte.
Mijn rolmaat van 5 meter gaat blijkbaar 2 keer zo snel als de rolmaat van Roque Trader. Het is een oude, veelgebruikte rolmaat zonder merk, uit de 5-euro graaibak van de Praxis. Die gaat dus veel sneller dan een mooie Stanley, maar sneller is niet persé beter bij een rolmaat. Meestal is het handiger als de rolmaat zich wat beheerst bij het oprollen.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeg Ineke, je hebt er een (voor een vrouw dan) een behoorlijke studie van gemaakt... probeer je iets te bewijzen?
Jij bent voor mij de eerste vrouwspersoon(voor mij ben je op GV gewoon een kerel) die zich druk maakt over de snelheid van een rolmaat, en sterker nog ééntje bezit...en jij hebt er zelfs meerdere!
Inekez1
7 jaar geleden
Ik hoef niks te bewijzen. Ik wil alleen voor vraagsteller aangeven dat er niet 1 bepaalde snelheid is voor 'een' rolmaat. Dat is wat jij met je antwoord wel wil suggereren. Wij hebben beide blijkbaar de vraag op een verschillende manier geïnterpreteerd. Dat kan en dat is ook niet erg. Het is aan vraagsteller om te bepalen welke interpretatie van de vraag de juiste was. Ik heb me trouwens beperkt tot de 3 rolmaten die voor het grijpen liggen. Ergens in de schuur moeten er nog zeker 3 of 4 zijn.
Een vrouw met een rolmaat vind ik niet zo raar. Maar ik geef toe: ik ben een vrouw en ik houd van mannengereedschap.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Ik wil alleen voor vraagsteller aangeven dat er niet 1 bepaalde snelheid is voor ‘een’ rolmaat." Ja, da's logisch... dat heb je met auto's ook, dus dat is beetje een open deur. Een Ferrari gaat ook veel sneller dan een Lada, zijn beide auto's maar met verschillende snelheden, daarom vroeg ik WAT probeer je te bewijzen? i.e. welke theorie probeer je omver te werpen? Dus zeg ik in mijn betoog om even in de auto analogie te blijven: Ik heb het getest, en een Ferrari rijdt 300km/u. En dan bestrijdt jij dat door te zeggen, nee je kunt daar geen standaard antwoord op geven die snelheid is per merk verschillend.... Ja en?!?!?