Hoe sluit ik mijn lampen het beste aan?

Ik heb 2 kleine losse spotjes (die momenteel met een stekker met schakelaar aangesloten zitten op het stopcontact, wat echter niet optimaal werkt.) Nu wil ik die aansluiten op een wandschakelaarschakelaar aansluiten. Echter weet ik niet direct hoe ik in dit geval stroom erop krijg, ik dacht: misschien kan dit met een stekker van de schakelaar naar het stopcontact. Is dit mogelijk. Zo ja: hoe sluit ik dat het beste aan. Zo nee: wat zijn veilige alternatieven? Voor het gemak plaats ik een foto van de schakelaar in de bijlage.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Met een draadloos schakelsysteem maak je het jezelf een stuk makkelijker. Bijvoorbeeld klik-aan-klik-uit.

Schakelaar er tussen uit. Een schakelbare stekker ertussen en een draadloze wandschakelaar op elke plek die jij wilt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid, die schakelbare stekker (bron1) gaat in het stopcontact en daar gaat de (nieuwe?) stekker van de spotjes in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat dit inderdaad het makkelijkste is. Ik ga vanmiddag een setje halen en dan laat ik weten of het gelukt is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is gelukt.

Andere antwoorden (1)

Er zit een verschil in of er weer met een stekker gewerkt gaat worden of dat er een vaste aansluiting gemaakt gaat worden. De schakelaar is geschikt voor vaste aansluiting. Ervan uitgaand dat de stekker een tijdelijke “schakelaar” was.

Een huisinstallatie heeft vier kleuren draden Bruin (vroeger groen), Blauw (vroeger rood), groen geel (vroeger wit of grijs) en zwart. De bruine draad is de fase, deze voert de stroom (wisselspanning) aan, bij een batterij (gelijkspanning) is dit de plus. De blauwe (min) voert de stroom af. Groen-geel is de aarde en zwart de schakeldraad.
Bij oude installaties is vaak de aarde niet aanwezig. Bij een schakelaar gaat het om de onderbreking van één draad waardoor de stroom loopt, in NL is dit o.a. voor de veiligheid de bruine (plus).

Terug naar het begin, om de lamp te laten werken is er een bruine en een blauwe nodig. Deze kleuren leveren de stroom die ook uit een stopcontact komt. De blauwe rechtstreeks op de lamp monteren. En de bruine moet naar de schakelaar. Daar op het contact (schroefje) rechtsboven monteren. Het is een dubbele (enkele(niet geschikt voor hotelschakelingen) schakelaar. Daarna een zwarte draad op één van de onderste contacten (schroefjes). Beide contacten hebben dezelfde functie dus met twee zwarte draden monteren zowel links als rechtsonder kunnen allebei de spotjes zelfs los van elkaar geschakeld worden. Deze zwarte draad moet weer op de lamp.

Let wel op dat er voor de veiligheid alle kapjes erop gemonteerd moeten worden. Werken met spanning kan letsel en brand veroorzaken!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga toch voor het gemak (en de veiligheid) voor de optie die Jackd aangaf. In ieder geval bedankt voor de uitleg.