Moet er bij tegelwerk persé altijd een voeg gedaan worden?

Ik wil een plateau maken met tegeltjes en het liefst zou ik de tegeltjes vlak tegen elkaar leggen dus zonder voeg. Kan dat problemen opleveren of heeft een voeg een reden?

7 jaar geleden
12.4K
bamibal
7 jaar geleden
Een voeg voorkomt dat er vuil en vocht tussen de tegels blijft zitten. In de keuken en badkamer moet je daarom zeker voegen. Maar als je een leuk hobbyprojectje maakt, zoals een tegeltableau, moet je zelf weten of je een voeg wil of niet.
SimonV
7 jaar geleden
Niet alle tegels zijn maatvast, waardoor je een voeg van zo'n 5 mm tussen de tegels moet houden. https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/waarom-moet-je-een-betontegel-een-voeg-hebben http://www.klusidee.nl/Forum/metrotegels-wel-of-niet-met-een-voeg-t41143.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voegen hoeft niet altijd, als je niet wil, of kan voegen, dan moet je wel speciale tegels kopen.
Informeer bij de tegelspeciaalzaak.

Het beste antwoord

Je kunt zonder voegen tegelen, als de tegels gekalibreerd zijn, dat wil zeggen, allemaal op dezelfde maat geslepen zijn. Niet gekalibreerde tegels kunnen tot 1 % in maat afwijken, daarvoor zijn de voegen nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zal wel altijd een naad zijn tussen de tegels, en dat is de minimum breedte van de voeg. De breedte hiervan kun je zelf bepalen. Spelen met de breedte kan handig zijn om op het eind gelijk uit te komen, want een muur is nooit een prefecte rechthoek.