kun je een stopcontact ombouwen naar een dimmer?

situatie nu: een dubbele wandcontactdoos in de keuken. Ik wil graag één aansluiting ombouwen naar een dimmer. Aanwezige draden: blauw, bruin en aarde. Het plan is om een spotje boven het aanrecht te maken, dus met een draad/draden vanaf de huidige doos naar het spotje. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Draden over de muren? Zit er in het midden van de ruimte in het plafond een centraal doos? (met een afdekkapje?) Kan je de elektriciteit niet ergens anders vandaan halen een een draadloze dimmer gebruiken? (bijvoorbeeld van klik-aan-klik-uit)

Antwoorden (1)

Als je het spotje met een los snoer wilt aansluiten dan kun je een losse stekkerdimmer in het stopcontact gebruiken of een snoerdimmer in de draad naar de spot.

Als je de spot met in de muur ingebouwde leiding wilt aansluiten dan moet je in plaats van het ene stopcontact een dimmer inbouwen en een pvc-buisleiding naar de spot trekken.
De dimmer sluit je met een korte bruine draad op de bruine draad van het stopcontact aan, een langere blauwe draad aangesloten op blauwe draad van stopcontact voer je via de buisleiding naar de spot. De tweede aansluiting van de dimmer gaat dan met een langere zwarte draad naar de spot. Als de spot een metalen behuizing heeft met een aarde-aansluiting dan trek je daarvandaan ook nog een groen/gele draad naar de aardklem van het stopcontact.