Dit is niet zo maar te zien...
Asbest heeft bijzonder veel toepassingsvormen. Het werd gebruikt in meer dan 3.500 materialen en kan overal aanwezig zijn in gebouwen. Experts treffen zelfs regelmatig nog nieuwe varianten van asbesthoudende (bouw)materialen aan. Gezien de grote diversiteit aan toepassingen kan er vaak enkel via een staalanalyse bepaald worden of een materiaal al dan niet asbesthoudend is.
Asbest werd voornamelijk gebruikt van 1945 tot en met 2001 met een piek tussen 1955 en 1985. Het productiejaar van een toepassing kan u alvast een eerste aanwijzing geven. Ook de plannen, facturen, technische fiches en andere gegevens van de fabrikant kunnen nuttig zijn.
De meeste materialen in asbestcement hebben een kenmerkende gewafelde textuur, ook wel “honingraat” genoemd. Meestal zijn ze ook gelaagd.

Een andere ‘truc’ is de vlamtest: ga met een aansteker over de zichtbare vezelbundels (aan een hoek of op een plaats waar de plaat gebroken is). Als de vezels gaan gloeien als u er met een vlam overgaat, maar niet vernield worden door de vlam, is de kans zeer groot dat het om asbest gaat.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Eussen 1978 en 1998 werd alle asbest verboden
1978 In 1978 werd het verspuiten van asbest en het gebruik van blauwe asbest verboden;
1983 Sinds 1983 is er een verbod op losgebonden asbestbevattende producten;
1991 In 1991 zijn de meeste asbesttoepassingen verboden;
1993 Vanaf 1 juli 1993 geldt er in Nederland een totaalverbod op asbesthoudende materialen;
1998 In september 1998 is bovendien de Regeling Bouwbesluit materialen van kracht. Deze regeling richt zich ook op particulieren. Daarvoor was het beroepsmatig verboden om asbest te gebruiken.