Hoe laat je een scheidingswand op zichzelf staan?

Ik wil een scheidingswand maken op kot bestaande uit 2 delen die verbonden zijn met scharnieren.

Aangezien we niet mogen boren op kot wil ik een wand maken die op zichzelf kan staan. Het tweede deel is niet rechthoekig maar eerder zoals een trapezium.

We kunnen niet werken met studs ofzo dus ik zoek een oplossing hoe ik deze wand op zichzelf kan laten staan.
Het moet er niet mooi uitzien, gewoon praktisch.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Moet het ook functioneel zijn wat betreft geluid en/of licht en/of tocht/warmte? Als er geen zware dingen aan komen te hangen kan je de wand klemmen tussen vloer en plafond:
Balk op de grond, balk tegen plafond, balken er tussen die precies op maat zijn.
Tussen balk en plafond/vloer kan je stroken rubber ondervloer o.i.d. doen. Dan heb je iets speling, beter tegen geluid en je wand staat niet ineens los door krimp. Of je maak de wand gewoon heel breed, denk dan aan 30 cm of meer, dan blijft ie uit zichzelf al staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het moet vooral licht afschermen. Tocht en warmte niet en geluid ook niet. Balk klemmen tussen de vloer en plafond is een goed idee! bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De gehele wand klemmen is lastig omdat schadevrij voorelkaar te krijgen.

Antwoorden (3)

Trucje vanaf de set in de filmwereld: gehele wand 2,5cm kleiner maken. Wiggen zagen die je per paar tegenelkaarin kan fixeren in die 2,5cm 'ruimte'. Dan deklatten tacken op de wiggen die de wand dan naadloos maakt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Gelukkig zit er een plaatje bij, anders is het echt niet te begrijpen.
Maar in jouw voorbeeld moet je OF een hele zware wand maken, of de wand vastzetten aan de vloer. Het idee van de wiggen is om de wand te klemmen zodat deze niet omvalt. Als de wand los op de vloer staat zal deze wegschuiven en alsnog omvallen. Het werkt ook alleen als de scheidingswand haaks op een bestaande muur komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de vloer hoef je de wand natuurlijk niet te 'wiggen'...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ met wiggen even breed als de balken en ook wiggen tussen plafond en wand valt het niet zomaar om. Als de muur kwetsbaar is, kan een dun plaatje tussen muur en wig schade voorkomen.
Optie 1:
Als je de 2 panelen met scharnieren aan elkaar maakt, kun je ze in een hoek ten opzichte van elkaar zetten en dan blijft het vanzelf staan. Wil je het geheel toch iets rechter dan kun je beide panelen nog doormidden doen. Dan heb je 4 panelen die je met scharnieren aan elkaar kunt bevestigen en in een zig-zag lijn kunt zetten. Zoals een kamerscherm.

Optie2:
Zet een houten lat tegen de muur en een andere lat hier aan de bovenkant aan, die je ook boven aan de wand bevestigd. Doe dit aan 2 kanten en je wandje blijft staan. Je hebt dan meteen tegen de muur en onder het plafond een houten lat waar je van alles aan kunt hangen zonder te boren.
Inekez1
7 jaar geleden
Met Faay wandpanelen. Die worden met lijm en een boutsysteem klem gezet tussen plafond en vloer. Er kunnen ook deuren in gemaakt worden. Ze kunnen even gemakkelijk geplaatst als verwijderd worden.