Wat is de beste manier om een schroef in de kopse kant van een plank te schroeven?

Ik moet een hoekverbinding maken waarbij ik een plank tegen de kopse kant van een andere plank moet schroeven.
Het betreft steigerhout (dit is dennenhout zover ik weet)
De kopse maat bedraagt 20x3 cm en er moeten twee schroeven in.

Wat voor schroef kan ik het beste gebruiken en moet ik wel of niet voorboren?

Ik gebruik nu messing spaanplaatschroeven van 5x50.
De bovenste plank boor ik voor met 5mm en dit gat verzink ik dan eerst.

De kopse kant boor ik nu voor met 3mm, maar is dit te klein of te groot? Moet ik uberhaupt wel voorboren? En kan ik beter andere schroeven gebruiken? (houtschroeven bv)
Is hier een echte vakman/timmerman die dit weet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.3K
paulus811
14 jaar geleden
Je kan de verbinding eventeel ook nog lijmen, dan zit het na het schroeven muurvast.

Antwoorden (3)

nee zoals je beschrijft dat is goed die schroeven en boormaten
je moet wel voorboren dan volgt de schroef het voorgeboorde gaatje
draai de schroef er met een rustig toerental in
als je een wat oudere steigerplank hebt dan is het hout zo goed als uitgewerkt
veel suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorboren is bij het schroeven in kops hout belangrijk, omdat het hout anders kan spijten. De maat van 3 mm is juist voor een spaanplaatschroef van 5X50. Je moet geen houtschoeven gebruiken. De kern daarvan is te dik. Gewone spaanplaatschroeven zijn goed. Je hebt ook spaanplaatschroeven met een extra scherpe voorkant. Die zagen nog beter in het hout. Ik weet echter niet of die ook in messing te verkrijgen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor boren is altijd goed en wat de maten van de boor is ook priema,en wat de schroeflengte betreft die moet ongeveer drie maal de dikte van het hout zijn,en je kan de schroefdraad een beetje vet aan doen. suc 6