Hoe sluit ik de elektriciteit aan bij de spotjes in mijn keuken?

Hoi! de spotjes in mijn keuken hangen aan zo'n dubbele draadkabel zoals je ziet op de foto. Uit het plafond erboven steken een aantal kabels, namelijk één blauw/zwarte combi, een blauw/bruine combi en een blauw/grijze combi. - (En een geelgroene kabel, maar die kan ik negeren had ik gelezen.) Hoe moet ik nou de elektriciteitskabels aansluiten op de spotjes? Doe je dat via de draad? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoel je hoe je de transformator moet aansluiten? Want volgens mij branden deze lampjes niet op 230V
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
draad: bijvoorbeeld de geelgroene
kabel: bestaande uit één of meerdere draden.
de meest voorkomende draden:
https://www.elektramat.nl/draad-en-kabel/vd-draad/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik het goed lees heb je 3 kabels en een draad met in totaal 7 draden.
En er moet ergens een transformator liggen. Ik kan wel een beetje gaan gokken, maar dan zou ik eerst graag wat foto's zien.
Zit er ergens een schakelaar? Die zou aangesloten horen te zijn op de blauw/zwarte combi.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Voor een correct en veilig antwoord graag een foto plaatsen van de bedrading uit het plafond.

Antwoorden (2)

De lampjes die je beschrijft / laat zien, zijn halogeen lampen.

Wat je beschrijft wat er in het plafond zit, is een 3-fase systeem met nuldraden, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad
De geel/groene draad is en aarde-draad. Voor deze lampen kan je deze inderdaad negeren.

In principe kan je een willekeurig setje pakken met een blauwe draad. Ik zou de zwart/blauwe combinatie pakken (zwart is ook de kleur van schakeldraad en is hopelijk degene die op de schakelaar zit). Aansluiten gaat bijvoorbeeld met een kroonsteen:
https://www.google.dk/search?q=aansluiten+op+kroonsteen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi6scyZk9rOAhUBCiwKHUbnBosQ_AUICCgB&biw=1250&bih=853#tbm=isch&q=kroonsteen+aansluiten&imgrc=OohGhSZqs53o-M%3A
(let op dat bij dit plaatje er een donkerblauwe draad gebruikt wordt, is meestal een lichtblauwe en hier is ook de aardedraad aangesloten).
Aan de kant van de lamp is het meestal of een bruine of zwarte draad en een blauwe. Blauw op blauw aansluiten en de zwarte op de bruin of zwarte. Dat is het meest nette wat betreft kleurcoderingen. Mocht je het toch omdraaien, is er niets aan de hand.

Mocht de schakelaar niet werken, probeer de andere 2 combinaties uit zodat je weet welke er op een schakelaar zit (als er al een op een schakelaar zit.

Let wel op dat je uitkijkt met elektriciteit. Haal de spanning van de kabels af. Ook professionals zijn hier zeer voorzichtig mee.
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Levens gevaarlijk advies.
Afgebeeld systeem is zwakstroom!
Moet niet direct op lichtnet aangesloten worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-
3 fase uit het plafond is zeer onwaarschijnlijk.
En als dat al zo uit het plafond komt dan zou er wel eens meer mis kunnen zijn met de installatie, wel elk advies zeer gevaarlijk maakt.
Thecis
7 jaar geleden
@turggraver
Niet goed lezen is ook levensgevaarlijk. Wanneer je goed had gelezen, had je gezien dat er geschreven was dat de blauwe draad op de blauwe gaat, etc.
Zoals je terecht opmerkt, is dit een zwakstroom constructie. Er moet dus een transformator tussen. Zwakstroom kent deze kleurcoderingen niet, dus kan je als enige conclusie trekken dat ik de transformator al hierin meegenomen had. Heeft ze die kleurcoderingen niet, dan kan je mijn antwoord dus niet gebruiken.
Daarbij merk ik ook al op dat je de stroom er af moet halen.
Dus hoe je het ook went of keert, dit is geen levensgevaarlijk advies. Maar wel een advies wat je goed moet lezen. Zoals alles met elektriciteit. @Jackd
Helemaal mee eens dat het onwaarschijnlijk is. Echter kloppen de kleurcoderingen wel. Ik denk dat iemand daar een meerfase kabel heeft gebruikt. Is inderdaad niet standaard, had ik er bij moeten zeggen (ipv denken).
Maakt voor het verhaal niet bijster veel uit, mits degene die het gelegd heeft het wel goed heeft aangesloten (maar zelfs met juiste kleurcoderingen kan je daar niet van uit gaan).
De spots op je foto zijn 12V en daar is een transformator voor.
Sluit ze niet aan op de draden die je beschrijft want dat is netspanning van 238V en dan klappen ze gelijk kapot.