Hoe verwijder ik de zilver/aluminium laag van spiegelglas zodat er doorzichtig glas overblijft ?

Polijsten lukt niet, ik wil graag dat in het midden wat zilver aluminium blijft zitten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Antoni
7 jaar geleden
Misschien heb je iets aan het antwoord op deze vraag "hoe krijg ik het laagje op de achterkant van een spiegel er af? Wil een gewone glasplaat overhouden" van annavoorma, van woensdag 3 augustus 2016, met als antwoord, van RoqueTrader: "Met zoutzuur krijg je dat weg, misschien eerst met thinner dat grijze laagje wegpoetsen, en daarna de reflecterende laag met zoutzuur.
Doe het buiten in de tuin, of een ruimte met echt voldoende(!) ventilatie.
Als het echt oud is en het brokkelt al bij de hoeken/randen, dan zou je eerst een verfschrapertje kunnen gebruiken (zo’n plastic houdertje met een scheermes er in)". Zie: http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/595495/laagje-achterkant-spiegel-gewone-glasplaat Mij lijkt dat persoonlijk overigens een rotklus waarvan je niet weet of je er een goed resultaat aan over houdt. Die reactie gaf ik ook op die vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zilver los je goed op in salpeterzuur,
aluminium in verdunt salpeterzuur.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Salpeterzuur

Antwoorden (1)

Afschrapen met een scheermesje. Je hebt ook van die schrapertjes met een stanleymesje er in. Kan ook, mits nieuw en dus heel scherp.