Wat is de maximale lengte om laminaat te leggen zonder onderbreking?

Ik wil in mijn appartement (80 vierkante meter) in alle ruimtes hetzelfde laminaat leggen zonder drempels of iets dergelijks. Nu hoor ik van verschillende kanten dat dat niet zo'n goed idee is i.v.m. eventuele werking van het laminaat. Ik heb het wel eerst de omgevingstemperatuur laten aannemen voordat ik het ga verwerken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat maakt niet uit, zolang je maar ruimte openlaat tussen de wand en de vloer.

Het beste antwoord

De truc is om bij wanden ruimte te laten. Hier niet op besparen. En zoals zelf gezegd het laminaat laten ademen voor het leggen en ook daar aan de ruime kant gaan zitten. 1 cm is 10 mm.

Gebruik de juist hulpmiddelen en laten je voorlichten over het juiste gebruik er van. Het is altijd handig om het samen te doen met iemand die al eerder laminaat heeft gelegd of het zelf thuis heeft.

Snelheid maken bij het leggen. Maar bij de randjes en het opmaat maken van het laminaat daar de tijd voor nemen.

Bij het doorleggen van laminaat kun je problemen verwachten in de deuropeningen. Ook hier ruimte laten. Tijdens de warme en vochtig dagen zet het laminaat uit en het heeft de ruimte nodig om te bewegen. Op de 6 m is 8 mm nodig. Vraag deze waarde na want per laminaat soort kan die anders zijn.

Als het als een blok legt en bent in een hoekje, randje of leiding de spelling vergeten, dan komt de kracht van het hele laminaat op de ene plek.

En je zit ook met het feit dat vooraf het goed moet uitmeten om te voorkomen dat je in een ruimte met een smalle strook zit.

Een praktische oplossing is om als eerste strook neer te leggen die door alle ruimtes gaat en dan meten hoe je uit komt bij de wanden en de hoeken.

Het risico op fouten bij het doorleggen is groter dan bij de andere methode.

Toegevoegd na 12 minuten:
Op https://www.parketdepot.be/en/faq#n51 staat 15 meter is de maximaal mogelijk mits in alle kamers grof weg de zelfde omstandigheden zijn qua temperatuur en luchtvochtigheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel Carsrac voor je uitgebreide antwoord. Als ik het goed lees zeg je precies hetzelfde als de man die het gaat leggen. Ik laat nu toch maar bij de deuropeningen van die profielen leggen: neem het zekere voor het onzekere, moet er niet aan denken dat de boel omhoog komt na een tijdje.
Vind het wel jammer, het leek me zo mooi zo'n "drempel- of profielloze" vloer.

Andere antwoorden (1)

12 bij 6 meter. (zie bron)

Maar gewoon doen en even in de gaten houden in het begin.
Een voordeel bij een appartement is dat er geen vocht uit de kruipruimte kan optrekken e.d.
Mocht de vloer ergens iets omhoog komen dan kan je alsnog tussen de ruimtes in een voeg zagen (multizaag) en daar een dunne drempel op of dilatatieprofiel in leggen.