Het plafond vertoont bladderend verfwerk, hoe moet ik dit behandelen voor het verfen?

het gaat om 2/3 plekken van ong. 1cm 'open' plafond. Om die plek zie je dat de verflaag omhoog krult. Ik kan het er makkelijk aftrekken op die plekken maar verder zit het vast. Hoe nu verder? Voorstrijk, plafond vanaf die plek egaliseren of gewoon laag verf eroverheen? Eerlijk gezegd is het hele plafond lelijk geschilderd door de vorige bewoner dus een plek meer of minder maakt weinig uit maar wil voorkomen dat ik over een jaar weer kan schilderen omdat die plekken zwak blijven

8 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zit het op gipsplaten of is het plafond gestukt?
loginabcde
8 jaar geleden
gewoon betonnen plafond waar vrij dik met een kwarst overheen gegaan is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan veel oorzaken hebben: slechte hechting, verkeerde product, vocht, ondergrond verontreinigd, beton destijds onvoldoende droog, constant vochtig klimaat met onvoldoende ventilatie (keuken, douche) etc. kortom: probeer zo mogelijk de oorzaak te vinden.
loginabcde
8 jaar geleden
gaat idd om een keuken. Verf zit er wss al langer dan 15 jaar op, qua ondergrond valt het wel mee dan denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je alles wat los zit verwijderd kan er verder niet heel veel meer gebeuren behalve als er bv een vochtprobleem o.d. is. Dan zal het probleem zich voor blijven doen vroeg of laat.

Antwoorden (1)

Ik zou het toch egaliseren, dan krijg je een strak resultaat. Dit kun je bijvoorbeeld doen met Alabastine muurglad. Dit product is kant en klaar en makkelijk te verwerken. Op het plafond is het wel zwaarder om te doen dan op een wand/muur, maar is hier zeker ook voor geschikt. Vergeet niet te testen welke verf er is gebruikt op het plafond, veegvast of poederverf is te testen door een natte vinger over het plafond te halen en hierna herkenbaar aan, de witte poeder die op je vinger achterblijft, is dit het geval dan moet je deze laag net zo lang met water afnemen tot het niet meer afgeeft, of geheel wegschuren.
Lees en volg de gebruiksaanwijzing en zorg dat je veilig werkt.
Je kunt er ook voor kiezen het geheel te schuren na het wegsteken van de losse delen, een stoffig en zwaar karwei, maar ook dit geeft een strak resultaat.
Succes.

Toegevoegd na 13 uur:
Overweeg wel of al dit werk je waard is, als het om een huurhuis gaat, waar je voor een paar jaar zit, kijk dan eens rond in de kamer, zie je het plafond duidelijk, zijn er plekken waar je oog op valt? Zo ja, in welke mate stoort het je? Niet of amper, dan de losse verf verwijderen en gewoon met de kwast of roller het plafond witten.
Gaat het om een huurwoning of waar je langere tijd denkt te blijven, overweeg dan ook, maar leg de lat hoger, maar denk bij koop ook aan de waarde van je huis. Denk er dus goed over of het huis, het geld voor het materiaal en het werk dat je eraan hebt waard is. Een lelijk plafond is te camoufleren door er weinig licht op te laten vallen en niet te kiezen voor een opvallende lamp, maar juist iets opvallends aan de muur wat de aandacht trekt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus, ook voor de kosten/baten analyse: is het al het werk en de kosten wel waard?