Onderaan mijn Veluxramen, in de hoeken, bladdert het verf eraf. Kan het kwaad om dat pas volgend voorjaar opnieuw te verven?

Ze zeggen dat Veluxramen niet kunnen rotten, is dat waar? Ik zou het verven gráág uit willen stellen omdat ik zojuist een gigantische verfklus achter de rug heb.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het velux dakraamin ons vorige huis was gewoon blank, helemaal niet geverfd. De woningcorporatie zei dat dat ook niet nodig was. Het raam zit er sinds eind jaren 70 in en zag er nog goed uit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier een onderhoudadvies van velux http://www.pro.velux.nl/nl-NL/all_lists/Documents/Brochures/V11827_Onderhoud_gebruik_VELUX_dakramen.pdf

Antwoorden (1)

Velux dakramen kunnen rotten, zeker de oudere dakramen. De grenen Velux dakramen kunnen vocht opnemen, hierdoor kan het zijn dat het hout te vochtig was toen het geschilderd werd, waardoor er schimmel is ontstaan tussen de verf en het hout. Omdat dat vocht nu niet weg kan door de verflaag, is de kans groot dat er houtrot ontstaat in het hout. De verf is gaan bladderen, dan is het zeer aannemelijk dat het hout te vochtig was. Hopelijk is het kozijn in het voorjaar nog te herstellen, haal het rot ruim weg, in de bouwmarkt zijn producten te koop om de plekken waar het houtrot zat te herstellen, als je dat gedaan hebt gebruik dan menie als grondverf voor het lakken, zorg dat het hout volledig droog is voordat je aan deze klus begint.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ramen zijn absoluut nog niet rot. Maar ik hoor uit uw advies dat ik het verfwerk beter nú al kan herstellen. Probleem hierbij is, hoe krijg ik het droog? Ook de sponning is wat afgebladderd, en dát zit aan de buitenkant. Het raam zou ik een aantal dagen dicht kunnen houden, zou dat voldoende zijn? Ik ben van plan de losse dele eraf te krabben, en het hout daarna te bewerken met 2 lagen grondverf.
Als het nu niet meer zou kunnen vanwege het vochtige en koude weer, kan ik dan tussentijds iets doen om het hout in íeder geval te beschermen tot het volgende voorjaar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag even advies bij de verfspeciaalzaak, ik twijfel of het verstandig is te wachten. Zeker als de ruimte vochtig, of te koud is, is herstellen nu niet ideaal. Het raam moet door en door droog zijn als je het gaat herstellen. Ik denk dat als je het probleem alleen binnen aanpakt, je het in het voorjaar opnieuw kan doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ beetje drooghouden en wachten tot het voorjaar of de zomer. Het opsluiten van vocht is erger dan het even onbehandeld laten.
Als je het droog krijgt zou je het kunnen behandelen met een goeie vochtregulerende grondverf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Jackd, goede aanvulling. Verf eraf halen en het hout laten drogen. Naast een vochtregulerende grondverf, is een vochtregulerende lak ook aan te raden. Als de ruimte waarin het raam zit vochtig is, de kachel aanzetten zolang het onder de 15 graden is, als dat mogelijk is. Dat verbeterd en versneld het drogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat de oorzaak wel bekend is, is dat niet het geval dan is het inderdaad het beste eerst de oorzaak van het vochtprobleem te onderzoeken en te verhelpen.
De lak die je gebruikt moet op waterbasis zijn, als dat niet gebeurd is, kan dat inderdaad ook een oorzaak van het bladderen zijn.
Bedankt voor de reactie nixter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank jullie allemaal voor deze reacties!
Nog even voor de duidelijkheid: Het hout is níet rot, voelt gewoon nog hard aan. De ramen zijn 7 jaar geleden geverfd met alcydlak en ziet er verder nog goed uit, behalve dan de hoekjes. Als ik beter met water gedragen verf hád kunnen verven, tja, daar is nu weinig meer aan te doen. Ik laat (liet) altijd wél het raam open staan op de kierstand, ongeveer 5 cm., zomer én winter (ik houd van frisse lucht). Zou het niet gewoon kunnen zijn van de wisselende weersinvloeden die zich vooral concentreren in de uithoeken van de ramen? Of misschien begínnen bij de hoeken en daarna verder zouden gaan?
Nog even ter informatie, het raam is op het noorden, dus krijgt géén zon, zou wellicht het probleem kunnen versnellen/veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De hoeken zijn het meest kwetsbaar, dit omdat vocht daar naar toe loopt, maar ook omdat daar de kans op stoten het grootst is en daardoor beschadigingen.
Dat je geen verf op waterbasis hebt gebruikt is het probleem niet, de verflaag was goed uitgehard voordat je dat deed, als daar toch problemen van waren gekomen had je dat al veel eerder ontdekt. Neem contact op met Velux om het probleem onder controle te krijgen:
http://www.veluxshop.nl/klantenservice
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi nixter 76,
Ik ben geneigd om dit de meest waarschijnlijke uitleg te vinden gezien de staat waarin het hout verkeert. Dat het bladderen in de hoeken begint is wellicht niet zo raar, omdat water en wind van de horizontale en verticale kozijnen daar samen komen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het al 7 jaar geleden is dat ramen gelakt zijn, en het advies van Velux is om dit om de 2-3 jaar te doen. Daarbij komt dat ik geen grondverf heb gebruikt, wat misschien achteraf niet zo'n goede zet is geweest. Omdat ik ze altíjd open heb, lijdt het verfwerk natuurlijk extra.
Ik ben van plan ze deze winter dicht te houden en een uurtje per dag te luchten, hopelijk is dat voldoende! De ramen bevinden zich op de bovenetage, wordt alleen 's nachts gebruikt. Zoals ik al zei: ik hou van frisse lucht in huis.