hoe moet / kan ik geimpregneerd hout onderhouden?

Ik heb een vuilnisbakombouw van geimpregneerd hout. Van dat hout wat een beetje groen is "uitgeslagen".

Hoe kan ik deze bakken onderhouden zonder de kleur te veranderen? Is nu een mooie houtkleur en dat zou ik graag behouden.

Kan je een beits (of iets dergelijks) gebruiken waardoor je dezelfde groenige kleur krijgt?

8 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Eigenlijk HOEF je het niet te onderhouden ; daarom is het geimpregneerd.
Na verloop van tijd echter krijgen weer en wind er wel invloed op en zal het uiterlijk wat veranderen, en vind je dat misschien niet mooi.
Dan kun je het hout gewoon behandelen met buitenbeits of olie.
En dan is het ook nog eens extra beschermd.

Het is wel verstandig te wachten met een eventuele nabehandeling tot de oorspronkelijke impregnering goed is ingetrokken en eventuele oplosmiddelen en vocht uit het hout zijn verdwenen.

Toegevoegd na 47 seconden:
Beits en olie zullen altijd invloed hebben op het uiterlijk. Als je het mooi vind zoals het nu is, kun je het dus ook prima zo laten ; het hout IS tenslotte al beschermd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Dank voor je reactie.
Ik had begrepen dat het impregneermiddel zelf na verloop van tijd (juist door de invloed van weer en wind) "er uit loopt", maar in ieder geval uit het hout trekt en dat je dit moet bijhouden. Vandaar mijn vraag.
Weet je toevallig (of kan je vinden) of dit een fabel is of niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Thecis en Marleen, wat bij geimpregneerd hout groen uitslaat, is Wolmanzout, dat onder meer chroom, arsenaten en soms koper bevat. Ooit onder druk in het hout geperst, komt het zout in de loop der tijd naar het oppervlak. Wolman en andere zouten mogen in veel toepassingen niet meer verkocht worden in Nederland omdat ze zeer giftig zijn. Zorg dat je die zouten niet binnen krijgt, dus ga ook vooral niet schuren en poetsen! Ik ben helemaal eens met Marleen dat onderhoud niet nodig is. Door de regen kan het Wolmanzout er op den duur wel uitspoelen. Dan is je hout ook minder beschermd, maar zo lang het groen is: er vooral niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan er verder inderdaad niet concreet iets over vinden , maar het lijkt me inderdaad wel logisch dat wat er ooit ingespoten is, er ook langzaam maar zeker weer uitkomt. Hoe lang de levensduur precies is hangt natuurlijk af van het soort hout, het impregneermiddel en de impregneermethode die gebruikt zijn en de precieze invloeden waaronder het buiten staat. De garanties gaan van ergens tussen de 10 en 25 jaar, maar in de praktijk kan het ook na die termijn vaak nog wel een flink poosje staan. Op korte termijn lijkt extra bescherming me dus niet noodzakelijk.
Thecis
8 jaar geleden
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (2)

Het goedkoopste is eenmaal per seizoen met olijfolie behandelen: Ruim aanbrengen inlaten trekken en goed uitwrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
geimpregneerd hout is maar de eerste laag geimpregneerd sat zie je goed als je het verzaagd,,als je geen verandering van kleur wilt kun je het hout het beste behandelen met blanke beits zeker de kopse kanten meerdere malen behandelen