Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik de houten geoliede vloer in mijn woonkamer lichter van kleur maken?

ik heb een oude onbehandelde (enkel af en toe olie) planken vloer in mijn woonkamer, uit einde 19 de eeuw. In het verloop van de tijd is hij serieus donkerder geworden door de olie. Het zou beter zijn om hem iets lichter te hebben, gezien de woonkamer hierdoor erg donker wordt. Plus wil ik hem ook in een rodere kleur beitsen (bv. mahonie) maar als ik dat op dat donkere hout zet wordt het helemaal somber en zie je wellicht amper dat het rood is.
ik heb wel al houtverblekingsmiddelen gezien, maar ik vermoed dat dat niet goed is voor het hout.

8 jaar geleden
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je zal de vloer eerst geheel moeten schuren, zodat alle olie verwijderd is, vervolgens kun je de vloer beitsen in de kleur die je wil. Mocht je ooit weer de keus maken voor olie, verwijder dan de oude laag voordat je de nieuwe aanbrengt. Hiervoor zijn speciale producten te koop bij de bouwmarkt.

Toegevoegd na 22 minuten:
In plaats van beitsen zou ik kiezen voor lakken met een vloerlak, deze zijn er ook op kleur, maar deze zijn veel harder dan beits. Buiten de andere voordelen. In de link de vloerlak van Glitsa, deze zit al 3 jaar op de vloer zonder bij te hoeven werken, of helemaal over te lakken. Ik weet niet of je kleur erbij zit, maar ga voor dit soort producten naar de vakhandel. De prijs die je meer betaald is het dubbel en dwars waard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea : Plus+ "Glitsa" ... een merknaam uit mijn jeugd! Het parket werd in de Glitsa gezet .. elke 2 à 3 jaar .. schuren en lakken. Alle meubels aan de kant van links naar rechts en dan schuren en lakken! dat het nog bestaat :-))

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding