Parketlak zou ik niet nemen. Door het zweet van je handen wordt dit een zachtere laag en schuif je dit er weer af met je nagels. Kan natuurlijk ook zijn dat de onderlaag na 3 keer schuren en lakken nog steeds vettig was.Wel goed is polyurethaanlak en het beste vind ik Glitsa. Deze lak is wat krasbestendiger dan de pu-lak en vergeelt ook minder. Ik heb mijn tafel ooit gespoten met botenlak, zag er mooi uit, maar ik heb een witte eethoek en langzaamaan vergeelt het toch en krijg je er toch krassen in. Glitsa blijft echter na 2 jaar nu, nog steeds mooi.

Toegevoegd na 53 minuten:
Glitsa is ook een "jachtlak' en volgens mijn man die geleerde schilder is zijn er 2 fantastische boten/jachtlaksoorten en dat zijn Glitsa en Sigma. Ik had dus toendertijd voor mijn tafel een kwalitatief slechtere botenlak gebruikt, tja, alle waar naar zijn geld hè! Wel eerst goed schuren ,vetvrij maken en voorlakken. Alles nog 1 à 2 keer herhalen en hij is onverwoestbaar volgens mijn man.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zelf heb ik hiervoor parketlak gebruikt en ik ben blij met het resultaat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oxaanolie (dat is geen olie maar botenlak)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Botenlak van Ceta Bever, is keihard en heb je geloof ik zowel in mat als in glanzend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tweecomponentenlak is het sterkst en hardt gemakkelijk en snel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden een oude eiken salontafel opgeknapt en die had mij ex - een doorgeleerde schilder - behandeld met Glitsa.

De kinderen mochten gewoon over die tafel lopen
en hijzelf stapte er ook regelmatig bovenop om te
laten zien hoe sterk dat was...........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste kun je een polyturaanlak (o.a. van cetabever) gebruiken. Deze kan over alle ondergronden. En wordt ook voor bv speelgoed gebruikt. Deze lak is zeer geschikt voor tafelbladen en ander houten oppervlakten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruwa jachtlak, die glanst maar is hard. Zet nooit hete voorwerpen op de lak.