Kan je zwarte pvc buis 120mm begruiken voor riool/water afvoer?

Vaak wordt dit met grijze buizen gedaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Er zal geen wet zijn die zegt dat het niet zou mogen.
maar de grijze rioolbuis voldoet aan de volgende eisen;
Buis is dikwandig (3,0 wanddikte of dikker)
Buis is lijmbaar (zwart pvc buis is niet verlijmbaar met pvc lijm)
buis is kiwa gekeurd
buis kan tegen hogere temperaturen en chemicaliën.

Als de buis aan deze eisen voldoet zou het kunnen.
Echter zou ik niet weten of bij problemen de verzekering moeilijk gaat doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De zwarte buis is geen pvc maar pe, en dat is niet lijmbaar. Het moet gelast worden of je moet koppelingen met afdichtings ringen gebruiken. Omdat het veel beter tegen chemicaliën kan, wordt het meestal professioneel gebruikt. De grijze buis wordt buiten voor hemelwater afvoer gebruikt, voor riool wordt bruine buis gebruikt. Het materiaal is vaak een composiet van pp en pvc. Verbindingen maken met koppelingen met ringen heeft de voorkeur als je lekkage wilt voorkomen.