Kun je met een multitool een stuk ijzer van 7x7mm doorzagen?

Gordijnrails us met ijzeren pinnen in de muur bevestigd. Pinnen eruit trekken is geen optie, met een slijptol kom ik niet dicht genoeg tegen de muur en geeft teveel vuurwerk. Voordat ik een multitool koop wil ik weten of het kans van slagen heeft.

Alvast dank!

paulus811
9 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (4)

Massief?
Nee, dat gaat (realistisch) niet lukken,
dat zou heeel veel dure zaagjes kosten.

Zelfs een reciprozaag zal er moeite mee hebben. Ik kan zo snel geen flexibele zaagjes vinden die deze capaciteit hebben.

Ik denk dat een los metaalzaagblad en veel geduld een redelijke optie is.

Persoonlijk zou ik voor vuurwerk gaan. Met afzuiging en wat spul om een en ander af te schermen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een klusser bent is een multitool altijd handig om in huis te hebben. Maar als je het speciaal voor die klus wilt kopen dan is het een beetje zonde van het geld. 7x7 mm moet lukken, zaagblad niet te heet laten worden en zonodig laten afkoelen aan de lucht. (Niet met water).
Maar het moet ook lukken met een speciale zaagbeugel voor metaalzagen. Je hebt ze voor de kleine metaalzaagjes en voor de grote. Ik denk dat het met die voor de kleine zaagjes heel goed gaat. Niet zo erg prijzig. Google maar eens op metaalzaag beugels en dan op afbeeldingen. Dit is de link waar ik de afbeelding vond: http://huisentuin247.nl/perel-mini-ijzerzaag-met-zacht-handvat.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ìk zou inderdaad zoals jack al zegt voor het 'vuurwerk' gaan.
De haakse slijper zo schuin houden dat je een beetje in de muur slijpt, dat kan je beter wegplamuren dan dat het restant gelijk ligt met het opp. van de muur.
Bevestig een afdekkleedje aan de muur van de pinnen waar je onder gaat staan bij het slijpen dan hoef je niet alles af te dekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan beter een Dremel gebruiken (of de goedkopere Ferm) met flexibele arm en 32mm doorslijpschijfjes. Niet teveel drukzetten want dan vliegt dat schijfje uitgespat om je oren en doe ook een veiligheidsbril op. Je kan dan tot aan 1 mm van de muur werken:

http://www.kijkshop.nl/product/135521/ferm-combitool-flex-160-watt/

Schijfjes kan je van Dremel kopen bij de bouwmarkt (€2,- per stuk) of hier op MP:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-handgereedschap/m897303532-50st-dremel-door-slijpschijfjes-32mm-optionele-houder.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Je kan ook met een normale slijptol met een flinke diameter (230/300/350/400) er tegenaan gaan en het laatste stukje van die pinnen dan met een vuistje IN de muur slaan!

Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kan dat laatste stukje van die pinnen ook wegboren!