Hoe koppel je een radiator los bij stadsverwarming?

Ik wil de radiator loskoppelen die aangesloten is op stadsverwarming. Zal niet meer worden gebruikt.
Heb eerst de 2 rode handels in de meterkast dichtgedraaid. Blauwe open gelaten.
Daarna leeg laten lopen radiator.

Vraag: welke schroeven moeten worden losgedraaid?
Zie foto. Zijn dat de knoppen aangegeven met de rode lijnen (vlak onder de radiator zelf) of die met de blauwe lijnen?

Wat zijn de twee dopjes, waarvan 1 reeds is losgeschroefd?
Zijn die bedoeld om de leidingen af te sluiten? of moet dat ergens anders gebeuren en hoe?

Picture for question
9 jaar geleden
26K

Antwoorden (2)

Die dopjes met daaronder een imbus bout zijn bedoelt om de waterstroom te regelen, je kan de leiding daarmee ook afsluiten, maar daarvoor zijn ze niet bedoelt, dus het zou een klein beetje kunnen gaan lekken.

Je kan zelf kiezen of je de blauwe losdraait of de rode.
Ik zou de rode nemen, omdat de flexibele leidingen kwetsbaarder zijn dat het aansluitblok.
En dan de imbus bouten helemaal naar binnen draaien. Anders blijft er water door deze leiding lopen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dan nog afdoppen,
ga met deze foto naar een installatiematerialen zaak. Bijvoorbeeld warmteservice, dan krijg je meteen de goeie spullen mee.

ps.
Je kan ook bij de blauwe pijpen alles loshalen, dat is wel iets mooier want dan is dat blok ook weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
roelp
9 jaar geleden
Is het niet zo dat ik alleen de rode bouten aan de bovenkant hoef los te draaien. Dus eerst inbus slotjes dichtdraaien, aftappen en dan bovenste bouten losdraaien. Afdoppen hoeft dan toch niet meer (scheelt spullen bij de warmteservice) want het geheel wordt al afgedopt door de onderste bouten in combinatie met het dichtdraaien van de inbus slotjes? Nadeel is wel dat het blok iets hoger uitsteekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, dat kan, maar die inbusboutjes zijn niet gemaakt om volledig af te sluiten.
Eerlijk gezegd weet ik dit niet 100% zeker, je kan het gewoon proberen en even in de gaten houden.
2 dopjes zijn de kosten trouwen niet..
Bij stadsverwarming stroomt er geen water de woning binnen, want die verwarmt de alleen warmtewisselaar. Nu je de hele installatie hebt leeg laten lopen kun je onderste wartels losdraaien. Bij warmteservice kun je zoals in het vorige antwoord twee dopnippels kopen.
De ongebruikte leidingen moeten wel ontlucht worden anders blijft er steeds lucht in het systeem bewegen. Dopjes tijdens het vullen losdraaien tot er water uit komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Ik heb stadsverwarming in mijn radiatoren stroomt wel degelijk water.
roelp
9 jaar geleden
Waarom moeten de dopjes worden losgedraaid tijdens het vullen tot er water uit komt? Er hoeft toch niets te worden gevuld. De radiator gaat permanent weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de ongebruikte leidingen zit nog lucht dat kan later problemen geven.