Waar moet ik op letten als ik een breekhamer koop?

Ik moet een gemetselde schoorsteen slopen (is een open haard nu) en ongeveer 10M2 vloertegels verwijderen. Omdat ik flexibiliteit wil hebben in mijn planning wil ik een breekhamer, sloopbeitel kopen. Ik zie ze voor 50 euro nieuw, maar ook voor 500.

Het ding moet niet teveel kosten (tot 100), mag gebruikt zijn en heb ik na deze klus waarschijnlijk niet meer nodig.

Wat is belangrijk om op te letten bij aanschaf?

paulus811
9 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
persoonlijk zou ik in dit geval een 5 kilo hamer huren en in een paar uur de klus klaren. Dan heb je èn goed gereedschap èn je zit niet met een apparaat waar je nooit meer iets mee doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een goeie 5 kg koop je al niet voor 100,-
Er staan er een paar op markplaats, ook een 10kg makita, maar die zijn flink gebruikt.
paulus811
9 jaar geleden
Ik heb een vakantiehuis in Duitsland en de bouwmarkt is 25 km verderop. Zelf zo'n ding kopen geeft me de flexibiliteit om de klussen niet vlak echter elkaar te moeten doen. Bovendien is gereedschapverhuur daar niet zo gangbaar als in NL (kan er op de website niets over vinden), dus ik zal de opties overwegen. Een goede gebruikte van MP vind ik ook prima, maar er staan er ongeveer 1.000 op...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Gebuikt" aanvinken en de helft valt af, postcode en 25 a 50 km als afstand en weer een flink deel valt af. Een budget variant zoals in het andere antwoord kan al goed genoeg zijn.
Een goeie makita of bosch zal iets duurder worden, behalve als je een iets oudere koopt.
Iets duurder kan ook en die dan als de klus klaar is weer verkopen.
Dan "huur" je bijna gratis. Huren, maar er worden geen standaard prijzen gegeven dus zal wel duur zijn en sowieso duur als je af en toe wilt klussen.
http://www.hkl-baumaschinen.de/kleingeraete-werkzeuge/bohren-stemmen/bohrhaemmer-meisselhaemmer/
paulus811
9 jaar geleden
Ik heb een PowerPlus POWXQ5226 gekocht. Kon m voor 110 van Coolblue overnemen ipv 170. Het is het SDS MAX systeem en heb daar goede verhalen over gelezen. Nu een goede beitel erbij en ik kan gaan slopen. Ik begrijp dat huren een optie is, maar nu kan ik mijn eigen planning volgen zonder tijdsdruk en ik heb graag gereedschap voor mezelf in het kader van 'altijd handig om te hebben'. Dank voor de reacties!

Het beste antwoord

Dat is totaal afhankelijk van hoe goed de openhaard is gemetseld.

Ik had er laatst een van 3 tot 4 lagen stenen met cement dat sterker was dan de stenen. De stenen moesten dus kapot, het cement bleef heel.
Daarvoor had ik de zwaarste nodig waarmee je nog normaal kan werken.
Zie bron, die huur je voor ongeveer 50,- per dag

Ik heb er 2 in de 50 tot 200,- categorie, (het verschil zit hem nauwelijks in kracht maar vooral in duurzaamheid)
Daarmee was ik er meer dan een week mee bezig geweest.

Een normale stenen meer gaat weer makkelijker met een lichtere machine.
Als je het met de hand zou kunnen, dan een lichte machine.
Als het met de hand niet lukt, dan een zware machine.

Voor vloertegel weer liever met een lichtere, anders meer schade aan de ondergrond.
Behalve als ze in cement zijn gelegd, dan weer een zware.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een huurlink erbij gedaan (komt nog o.a. btw en slijtage van de beitels bij)
Eventueel ook met een hele brede beitel te gebruiken voor de vloertegels.

Toegevoegd na 21 minuten:
*Een normale stenen meer = .. stenen MUUR
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord! Eenzelfde klus hebben we eerder met een handbeitel gedaan, dus zou een hanteerbare machine kunnen volstaan. Misschien een goede gebruikte kopen en van de besparing een goede set beitels kopen.
paulus811
9 jaar geleden
Dank voor je hulp! Heb een PowerPlus POWXQ5226 gekocht, samen met een goede beitel moet het lukken.

Andere antwoorden (1)

Ik heb vorig jaar een boorhamer gekocht daar kan ik mee boren en er mee hameren. Ik heb er laatst een betonvloer mee opengehakt en dat ging prima voordeel hiervan is dat ik hem altijd weer gebruik want ook goede boormachine voor in beton en steen