Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik betonijzer makkelijk buigen met een sergeant? Of bestaat er een ander materiaal dat ook heel stevig is maar dat makkelijker te buigen is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een sergeant is niet gemaakt om betonijzer te buigen. Het zal dan ook niet meevallen om zo'n ronde staaf in een sergeant vast te klemmen. Afhankelijk van de dikte van het betonijzer is het buigzaam met de hand, met een buigijzer of met een zet-bank.
(Lees meer...)
jc54
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Vraagsteller is kennelijk niet in je antwoord geïnteresseerd. Geeft geen verklaring op de reactie van wijn.
En zonder verklaring valt je antwoord in het water.
Er zijn speciale buigers voor betonijzer in de handel en die kun je goed gebruiken. Geen idee hoe stevig je materiaal moet zijn, maar bij voorbeeld gasbuis is nog wel aardig te buigen met een pijpenbuiger, als die voldoende zwaar is. Ik heb het nu over een buiger met hendels van 50 a 70 cm lang, bestaande uit 2 delen die je in elkaar haakt. En niet in een keer de hele bocht proberen te buigen.
Wat helpt om makkelijker te buigen is de buis op de plaats waar je hem wilt buigen, goed heet stoken.
Bij het gebruik van een pijpenbuiger krijg je een mooi gelijkmatige buiging, meestal mooier dan met een buiger voor betonijzer, waarbij je het te buigen werk tussen enkele pallen legt.
Denk ook eens aan de mogelijkheid om (bij een beter gesorteerde ijzerhandel) je buis, betonijzer of wat dan ook, voor een habbekrats te laten buigen!

Toegevoegd na 55 seconden:
Een sergeant raad ik af; als je betonijzer eruit schiet heb je wellicht een probleem; een sergeant gebruiken is onveilig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding