Hoeveel kilo kan werklijm/ montagekit dragen?

Ik wil graag mijn gitaar aan een muur in mijn huis hangen aan een hanger. Maar de muur waar ik hem op wil hangen is niet geschikt voor boren (brokkelt beetje af). Ik zat er nu aan te denken om het te doen met montagekit of een speciaal soort lijm. Maar hoeveel kilo kan zo'n soort lijm dragen? En welke moet ik dan hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kit/lijm kan zeer veel hebben,
maar niet op een muur die afbrokkelt,
de lijm hecht aan het bovenste laagje muur, maar de hanger zal met lijm en een laagje muur naar beneden komen. gaten boren, bruislijm in de gaten, plug erin, hanger vastschroeven en een dag wachten voordat je het gitaar er aan hangt.
(je kan ook een chemisch anker gebruiken

Antwoorden (1)

Je moet sowieso een lijm hebben met een grote kleefkracht (de precieze getallen kan ik op internet helaas niet vinden, maar moeten ze je in de bouwmarkt wel kunnen vertellen|) geschikt voor die ondergrond (montagekit lijkt me een prima keuze), maar veel belangrijker is natuurlijk of je muur het kan dragen. Als het oppervlak groot genoeg is, en en gitaar is relatief natuurlijk niet zo heel erg zwaar, moet dat echter wel kunnen lukken.

Bedenk goed of je later ook ooit de gitaar c.q. lijm weer wilt of moet kunnen verwijderen zonder dat het je je gitaar of je muur of beiden kost. Dat kan betekenen dat een lijm met een iets lagere kleefkracht maar die je nog weer weg kunt krijgen misschien een betere oplossing is. Bijvoorbeeld een lijmpistool ; dat kleeft opmerkelijk goed maar is ook goed weer te verwijderen. Wel snel werken met zo'n groot oppervlak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee kijk ik hang niet de gitaar zelf aan de muur, maar een hangbeugel waar ik hem aan kan hangen. En het is een elektrische gitaar dus die is wat zwaarder (rond 6,7 kilo). Maar wat voor een soort montagekit moet ik dan gebruiken zodat de gitaar niet van de muur valt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poeh...dat vind ik riskant. Zou de beugel moeten zien, maar kan zo wel zeggen dat die natuurlijk wel een aardige oppervlakte moet hebben voor de lijm om voldoende oppervlak te hebben. Zelfs met de sterkste lijm ter wereld krijg je een stukje van 4 cm2 niet vast genoeg aan de muur om iets aan op te hangen, om maar een klein formaat te noemen.
Hoe groter het oppervlak, hoe groter de kans dat hij ook daadwerkelijk blijft hangen.
Ik zit toch meer te denken dan aan een paar goede pluggen en plamuur om de voorgeboorde gaten mee op te vullen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou mijn gitaar niet aan de muur hangen (op een hanger) met kit of lijm.
1x er af donderen en.....
Wat met beste pluggen en bouten niet aan die muur blijft hangen blijft met lijm ook niet hangen.
ronron1212
9 jaar geleden
De muur zal het wel houden maar wat er op de muur zit misschien niet is het verf of behang dat kan met de lijm zo van de muur vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eeeh...nee, op het behang of pleister lijkt me wel een beetje gammel. Zelfs verf is wat dat betreft natuurlijk een risico. Ging uit van een gewone stenen muur....weet ook niet waarom want die zie je niet veel in leefruimtes....