hoe krijg ik een waterbestendige en tochtvrije achterdeur?

De achterzijde van mijn huis is volledig veilig : men moet al bij de buurman inbreken om binnen te raken. Aan de andere kant moet ik een goede achterdeur plaatsen voor tocht enz... Op dit moment zit er een massief grenen binnendeur, die wel behandeld is, maar toch niet zo vochtbestendig (ze zet uit bij nat weer, en klemt dan). Offerte laten maken, kost is 2.200 € wat heel veel is voor waarover het eigenlijk gaat. Dus ik wil het zelf doen, en een gewone deur aanpassen aan de (kleinere) deuropening.
Nu ben ik eens gaan kijken bij de buitendeuren bij de doe-het-zelf, maar dat lijken me allemaal voordeuren. Dat betekent dat het niet mogelijk is om er een "gewone" klink op te bevestigen, er is wel vaak een handgreep op bevestigt maar dat is dus niet praktisch in mijn geval.
Belangrijk is dat er glas inzit, maar helaas kan ik geen volledig glazen deur nemen omdat ik ook een kattenluik moet plaatsen.
Wat neem ik nu best? Zijn er deuren die je én van klink kan voorzien en die ook bestendig zijn tegen regenwater? En hoe krijg ik die volledig tochtvrij (kattenluik is in ieder geval tochtvrij, zit er nu al in en er komt geen zuchtje wind door als ze dicht is). En wat neem ik best als deurlijst (nu mdf...dus zeker niet vochtbestendig, hoewel er na 10 jaar eigenlijk niet veel slechts mee gebeurd is, nog altijd in goede staat....).
Of kan ik mijn huidige deur laten zitten en beter waterdicht/tochtdicht krijgen? (en vb. enkel de lijst vervangen)

9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe en wat je moet doen weet ik niet,maar ik zou eens wat verder googlen naar iemand die het goedkoper doet want dit is wel heel veel geld om een deur te behandelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een tocht stripje , een beetje schuren verven, een lat er bij ?! Zou dat ook soelaas kunnen bieden ? Een gordijn er voor ? Ja niks is beter dan een nieuwe deur en sponning maar dat kost ? En dan wat er nog bij komt .
liveisgreat
9 jaar geleden
@maria: het is niet om de deur te laten behandelen maar om een nieuwe deur te steken. iets wat ik eigenlijk wel zelf kan..
@kapperkort : ik wil echt best een nieuwe deur steken (zelf dan) maar men verzekerde me dat ik dat nooit tochtvrij krijgt :-/. Plus moet ik ook geen VOORdeur hebben natuurlijk maar een achterdeur. Dus met een klink aan beide kanten en niet één greep en één klink of zoiets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht dat je de deur eerst op wilde laten knappen.
liveisgreat
9 jaar geleden
Maria16, geen probleem hoor, ik heb me waarschijnlijk onduidelijk uitgedrukt. maar fijn dat je reageerde, bedankt!

Het beste antwoord

Een achterdeur is normaal gesproken een deur met een aantal stapeldorpels en een glasopening. Daarnaast inderdaad een kruk-kruk garnituur. Het grootste probleem dat je hebt is het feit dat je deur van grenen is. Deze houtsoort is niet geschikt voor buitendeuren omdat deze teveel reageert op klimaat invloeden zoals je gemerkt hebt. Dit komt vooral door het lage soortelijk gewicht van grenen. Een goede buitendeur is gemaakt van merantie, merbau of iets vergelijkbaars. Dergelijke deuren kosten al gauw 800,- voor een 40mm deur, maar eigenlijk wil je een 54mm deur omdat deze beter tochtdicht te maken is middels kaders. Maar dan ben je er nog niet, Het goed afhangen van de deur en het plaatsen van degelijk hang en sluitwerk is niet iets voor de gemiddelde doe-het-zelver; nog los van het gereedschap dat je er voor nodig hebt. ( wel eens een meerpuntsluiting ingefreesd?) Daarbij moet hij pas geschaafd worden zodat hij goed in de bestaande sponning past. Als dit niet goed en nauwkeurig gebeurt zal de deur nog steeds tochten.
Ik zou als ik jou was nog een aantal offertres opvragen, maar ik vrees dat 2000 + reeël is als je het laat doen. Maar dan heb je ook een waterdichte en tochtvrije deur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
uh...waarom moet er een meerpuntsluiting op? begrijp ik efkens niet zo goed.
maar idd, niet simpel om het zelf te installeren....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je schrijft dat je deur nu volledig veilig is. Dan ga ik er van uit dat er een meerpuntsluiting in zit omdat een enkel insteekslot ab-so-luut niet veilig is. Een gevel element met een insteekslot kan alleen voldoen aan de huidige eisen in combinatie met twee insteek bijzet sloten. Samen zijn deze veel duurder en bewerkelijker dan een meerpuntsluitng. Vandaar mijn gedachtengang...
liveisgreat
9 jaar geleden
nee de deur is veilig omdat er niemand aan kan. de muren rondom de tuin zijn vrij hoog, plus heb ik buren met ook hoge muren en achteraan een muur van 8 m. Dus als ze bij mij langs daar binnen willen, moeten ze eerst inbreken bij de buren... en dan over een serieuze muur klimmen. ik denk dat inbrekers een makkelijkere manier zullen zoeken als ze hier ooit binnen willen.