is bij een hoge douchebak de afvoer ook hoger?

waarom maakt men hoge en lage douchebakken? heeft dit te maken met de hoogte van de afloop? of is er een andere reden?

9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het heeft vooral te maken met de wijze van monteren. Lage douchebakken staan op stelpootjes en hebben vaak een omlijsting van (plastic) plaatmateriaal. Hogere bakken hebben een eigen ondersteuning (bijv. van piepschuim) en worden vaak "ingebouwd", dus rondom betegeld. Daarnaast is er natuurlijk de lage/hoge instap. Hoge douchebakken kunnen ook binnen wat dieper zijn, waardoor "overstroming" minder snel voorkomt. De afvoer zit al deels in de bakken geintegreerd, en met bijv. flexibele afvoerbuis is er maar weinig hoogte nodig. Voordeel van de bak "op pootjes" is dat je hem daarmee tevens waterpas kan stellen en dat de afvoer onder de bak bereikbaar blijft als er problemen zijn. Bij inbouwbak kan evt. een "tegelluikje" vrijgehouden worden (net als bij een bad).