Wat kan de oorzaak zijn van schimmel onder onze vinylvloer?

Wij hebben sinds 1 jaar een vinylvloer liggen in de keuken en bijkeuken. Nu hebben we enige tijd geleden gemerkt dat hier schimmel onder zit. Vloer er uit gehaald en het beton was inderdaad flink nat op bepaalde plekken. Er is een specialist geweest en er is geen lekkage o.i.d.
Nu hebben we twee gaten geboord in het beton en nu blijkt dat alleen de bovenste laag nat is (de egaline). De rest van het beton is kurkdroog.
Zou dit toch een probleem kunnen zijn met optrekkend vocht of lijkt het eerder op condens vanwege een koude betonvloer en een warme ruimte? Of kan het nog iets anders zijn? Het betreft een aanbouw aan een oude woning met een slecht geïsoleerde vloer. Het beton ligt direct op het zand.

Had het bedrijf dat de vloer heeft gelegd hier iets aan kunnen doen? Ons een ander advies kunnen geven?
En zou iemand advies kunnen geven over wat nu te doen? We leven nu op de kale betonvloer. Deze is inmiddels (op het oog) weer helemaal droog en we willen snel een oplossing.

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit lijkt op condens, heeft het bedrijf alleen de egaline en het vinyl aangebracht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Er zit egaline op en toen deze droog was is de vinylvloer er op gelegd.

Antwoorden (1)

Als een betonvloer direct in het zand ligt is er altijd kans op condens, vooral bij temperatuur verschillen en hoge luchtvochtigheid.

De betonvloer er uit halen en isolatie er onder is de beste oplossing, maar ook de duurste met de meeste ongemakken.

Het probleem ontstaat door het vinyl die licht isolerend en vocht afsluitend is, het best kun je in zo'n geval tegels leggen, de condens zal dan op de tegels slaan wat direct kan verdampen omdat het niet afgesloten is, de vloer zal daardoor wel kouder aanvoelen.
Laat je in ieder geval voorlichten over lijmsoort en vertel de tegelzetter het probleem.

Het gaat er dus om dat je geen isolerende vloerbedekking meer legt, of je moet de vloer aan de bovenkant isoleren, dat kan eventueel ook maar brengt weer ander ongemakken mee en de vloer wordt een stuk hoger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord!
Toch vreemd dat het bedrijf dat de vloer heeft gelegd hier niets over heeft vermeld zou je zeggen..?
Zou een betonverf ook uitkomst kunnen bieden? En dan niet die verf/coating voor garagevloeren, maar een "normale" betonverf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord!
Toch vreemd dat het bedrijf dat de vloer heeft gelegd hier niets over heeft vermeld zou je zeggen..?
Zou een betonverf ook uitkomst kunnen bieden? En dan niet die verf/coating voor garagevloeren, maar een "normale" betonverf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan, is het alleen minder slijtvast als coating speciaal voor vloeren.