Welk materiaal neem ik best om een stevige sokkel te maken voor een standbeeld in een vijver?

Ik zou graag een vijver bouwen en in die vijver een standbeeld zetten. Het beeld is van beton, en zeer zwaar. Om dat beeld te kunnen plaatsen moet ik een sokkel maken of kopen. Welk materiaal is hiervoor het beste geschikt? het moet uiteraard tegen vocht kunnen, ook bij zwaar vriesweer....

Toegevoegd na 14 uur:
er is al een sokkel voor het beeld, maar dat is niet geschikt om permanent in water te staan, het is een soort siersokkel van zandsteen met een betonlaagje. dus eerst moet die vijverwaterbestendige sokkel in de vijver (die ook tegen combinatie water/vorst kan), dan de siersokkel (een soort minipilaar) e, tot slot dan het beeld...

10 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

een sokkel van beton is hier de beste oplossing. een gietmal maken van betonplex, als de vijver gemaakt is van EPDM of vijverfolie plaats dan eerst een plaat (+/- 5cm dik) geextrudeerd poluystyreenschuim ivm het beschadigen van de folie door het totale gewicht, daarop de mal. de mal insmeren met slaolie, beton storten, twee weken laten uitharden, mal verwijderen en het beeld kan erop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ónder de folie ook een stevige zware plaat, zodat het geheel niet door de folie heen zakt. Beton met polystyreenschuim bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan, maar volgens mijn beter van niet of je moet daar ook weer een plaat polystyreen op plaatsen. doek van vilt (1cm) is hier beter, maar dat zou ik onder de folie plaatsen van heel de vijver, ook de wanden.
liveisgreat
10 jaar geleden
moet ik die beton dan wapenen? met ijzerstaven bv.?
liveisgreat
10 jaar geleden
en moet ik die beton met iets speciaals mengen zodat hij voor alle zekerheid toch goed waterdicht is (het beeld is nl. een fontein, plus staat de betonsokkel ook de hele tijd in het water ...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kan compaktuna toevoegen aan de beton, maakt het waterdicht. bewapening mag altijd. laagje beton, stuk kippengaas weer een laagje beton enz. let er wel op dat de kippengaas +/- 4cm van de rand zit, roest anders weg daarna steek je er verticaal een paar betonijzers in.

Andere antwoorden (1)

Een sokkel van beton lijkt mij dan het beste.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een plek waar ze betonnen tuinbeelden verkopen, verkoopt over het algemeen ook sokkels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
het was een uitverkoop, de winkel is nu dicht. ik heb een sokkel (een mooie) maar die is niet waterdicht. ik denk gemaakt van zandsteen met een laagje erover. Die zou ik gebruiken om het standbeeld op te zetten. maar dus alles moet boven het water uitsteken....
Ik vreesde dat beton kon bevriezen, bv. van die betonstenen kan daar dan geen water indringen?