mag ik koud water aftappen op de toevoer naar de geiser?

Ik ben een nieuwe gootsteen/toilet... aan het installeren op de tweede verdieping. Zodat we niet 's nachts twee verdiepingen naar beneden moeten. Nu is het warm water een makkie, de geiser hangt net onder de nieuwe "wc-hoek" dus daar kan ik warm water aftappen voor de gootsteen en ev. de douche die er later komt. maar er is uiteraard ook een toevoerdarm naar de geiser. Dus waar het koude water binnen komt, opwarmt en dan naar de kraan gaat.
Mag ik van deze leiding het koude water aftappen voor bv. het toilet en de gootsteen?
de koude-water-leiding is trouwens dikker dan de warm-waterleiding, dus het debiet van de toevoer is hoger.

9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

ja dat mag de druk op de waterleiding is overal gelijk. dus dat maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
heeft dat dan geen invloed op de toestroom ? Ik denk dan : het koude water stroomt de geiser binnen, wordt warm, en gaat naar bv. de douche. daarnaast heb ik ook koud water in de douche zelf nodig natuurlijk, om met de mengkraan de juiste temperatuur te kunnen bereiken. Maar als ik nou koud water aftap van de toevoerleiding naar de geiser, kan het toch zijn dat er minder warm water in de geiser stroomt en dus minder warm warm water naar de douche gaat? stel bv. dat ik het toilet doorspoel (waarna de bak weer vol loopt met water uit de toevoerleiding) en dan vlak nadien in de douche ga, heeft dat dan geen invloed op de watertoevoer naar de geiser? of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Je gewone koude water komt ook uit die leiding, alleen dan wat verder terug "afgetapt"
Afhankelijk van hoe dik de leidingen zijn en hoeveel je aftapt is de kans op wisselende temperaturen onder bijvoorbeeld de douche wel aanwezig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De druk op de waterleiding is niet overal gelijk. Per 10 meter hoogte, vermindert de druk met 1bar. Op een 2de verdieping gaat de druk dus hoe dan ook minstens een halve bar lager zijn dan op het gelijkvloers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt, maar als je een 2e leiding naar boven zou trekking is de druk gelijk als in degene die er al ligt.