kun je voor elektriciteitsdraden ook tuinslang gebruiken in plaats van een pvc buis?

Ik wil een stopcontact verbinden met een aparte groep (die nog niet in gebruik is). de elektriciteitsdraden gaan doorgaans door een pvc buis of zo'n flexibele pvc slang. Maar kun je daar ook een tuinslang voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Zal wel gaan. Het vinyl van de electradraden zal geen rare interactie hebben met het rubber er omheen. Rubber zal in de loop van de jaren wel uitdrogen en broos worden. Daardoor zal het lastiger hanteerbaar zijn als je er over 20 jaar eens wat aan moet doen. Verder kan gebruik van een tuinslang je nog wel eens opbreken als je je huis wil verkopen. Als de aankoopmakelaar dat ziet gaat dat je zeker meer kosten dan nu gewoon even een pvc-buisje halen bij de bouwmarkt.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, kan best. Het is alleen niet KEMA-keur en dien ten gevolge niet volgens de bouwvoorschriften.
jc54
9 jaar geleden
Een tuinslang is meestal gemaakt van zacht PVC en dat is onderhevig aan veroudering.
Niet erg verstandig dit er voor te gebruiken, ook zal je de draden die er door heen moeten er lastig door heen krijgen, omdat het van binnen stroef en niet glad is zoals in hard PVC buis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet doen, gewoon even een (flexibele) pvc buis halen, in principe kun je overal de draden doorheen trekken zolang het niet geleidend is.
Mocht er brand uitbreken wil je dat je gezin niet aandoen, bovendien kun je grote problemen met je verzekering krijgen.
Je kunt nog beter een verlengsnoer met losse contactdoos gebruiken als alternatief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Problemen met de verzekering krijg je alleen als het het de brand (mede) veroorzaakt of de schade vergroot heeft. Anders kan daar geen probleem van worden gemaakt. Dus dat zal niet snel het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is helaas (en zeker bij een uitgebreide brand) niet altijd eenvoudig vast te stellen.
Als door een inspectie dit soort elektrische installaties wordt geconstateerd, kan een verzekering bijzonder lastig gaan doen, en kan een betaling lang op zich laten wachten,
er kunnen installatie rapporten opgevraagd worden (die er niet zijn)
Je zult het uiteindelijk wel winnen als vastgesteld wordt dat de "tuinslang" er niets mee te maken heeft maar ondertussen kun je niet verder. En dat allemaal om een buisje van een paar euro, ik blijf erbij,
niet doen, niet eens overwegen.