waterpas wijkt af als ik hem 180 graden omdraai. betekend dit dat die niet goed meer is?

Ik heb laatst een schilderij opgehangen en ik dacht dat die dus waterpas hing tot ik mijn waterpas omdraaide en die ineens erg afweek. Ligt dit dan gewoon aan de waterpas?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat ligt inderdaad aan de libel in de waterpas. Deze zal vermoedelijk los zitten, of je hebt een niet geijkte (goedkope) b-merk waterpas.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Libel_(waterpas)
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Precies er tussenin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies. Als je de libel niet kan verzetten, moet je het gemiddelde tussen de 2 vinden. Zodat als je omdraait er precies even mm naast zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kun je het controleren met een waterpas van een kennis (of zo).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zit er niet ergens een koortje cement of lijm op de waterpas?
Anders gewoon weg doen, een nieuwe kost bijna niets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo JC54,
Je hoort bij het werken met een waterpas deze altijd te controleren door hem 180 graden te draaien. Kwaliteitswaterpassen zijn instelbaar. Het stelschroefje is meestal met een beetje lak o.i.d. geborgd. Is deze voorziening er niet dan zul je inderdaad moeten middelen.
Naast deze afwijking kan de libel ook nog niet exact in de lengterichting van het instrument geplaatst zijn. Je controleert dit door de waterpas om zijn lengteas te kantelen.
Succes,
henkaren