Waarom mogen van hammerite metaallak de blikken verf niet gemengd worden?

Bij de aanwijzingen die meestal op blikken verf staan, zoals de manier van verdunnen en de droogtijd staat op dit blik hammerite metaallak hoogglans voor buiten er speciaal bij dat verschillende blikken niet gemengd mogen worden.

Welk risico loop je als je dat wel doet, wat gaat er dan mis?

9 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Wat er mis gaat is dat he geen hammerite uiterlijk krijgt.
Hammerite, verf op oliebasis, verf op waterbasis, latexverf, ze hebben allemaal een totaal verschillende chemie.
9 jaar geleden
De chemie van de verf is verschillend per soort (mat, zijdeglans, hoogglans, hamerslag-uiterlijk) en ook per kleur. Bij lichte kleuren zit ander bindmiddel als bij donkere kleuren. Voor sommige verfsoorten kun je dit prima onderling mengen (bij latex bijvoorbeeld), maar bij hammerite (en andere speciale roestwerende metaallak) niet. Gooi je donkergroen en donkerblauw bij elkaar dan verwacht ik geen probleem, maar zelf zwart en wit mengen om grijs zou kunnen resulteren in verf met andere eigenschappen. Daar kun je wellicht prima mee schilderen, maar Hammerite kan dan geen kwaliteit meer garanderen.